۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

افزایش شاخص BDI در دوره چهار ماهه

افزایش شاخص BDI در دوره چهار ماهه
شاخص بورس بالتیک در چهار ماه اخیر به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل شناور‌های کیپ سایز و استمرار تقاضای چین برای واردات به بالاترین سطح رسید.
کد خبر: ۸۰۵۲۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست نوشت: علی رغم نگرانی‌های موجود درباره تأثیر جنگ‌های تجاری، تقاضای چین برای واردات سنگ آهن، ذغال سنگ و غلات ادامه دارد و این امر ضمن حمایتِ بازار‌های بزرگ فله، توانست شاخص بورس بالتیک را طی چهار ماه نخست در سال جاری میلادی به بالاترین میزان خود برساند. 
بر اساس این گزارش، نرخ میانگین چارتر زمانی برای شناور‌های کیپ سایز در بورس بالتیک از هفت هزار و ۷۴۷ دلار همزمان با آغاز آوریل سال جاری میلادی به ۱۸ هزار و ۱۹۲ دلار در روز رسید.
این گزارش ضمن اشاره به حجم قابل توجه واردات سنگ آهن، غلات وذغال سنگ از سوی چین و از ژانویه سال جاری میلادی ادامه داد: شاخص بورس که در بخش شناور‌های کیپ سایز در مقایسه با دیگر شناور‌ها بسیار قدرتمند عمل کرد، روندی صعودی در پیش گرفت و به یک هزار و ۳۷۵ واحد رسید. پیش از آن بالاترین شاخص بورس در تاریخ  ششم آوریل و ۹ ژانویه به ترتیب ۹۴۸ و یک هزار و ۳۹۵ واحد اعلام شده بود.
در این میان و درحالی که اشتهای چین برای واردات روبه فزونی است، احتمال افزایش جنگ‌های تجاری تقویت می‌شود و شبهاتی درباره توقف پروژه‌های ساخت قوت می‌گیرد، آمار منتشر شده نشان می‌دهد در مارس سال جاری میلادی نیز حمل و نقل کالا‌های مذکور پر قدرت ادامه دارد.
واردات ذغال سنگ چین در مجموع افزایش ۲۱ درصدی را در مارس سال جاری میلادی تجربه کرد و به ۲۶.۷ میلیون تن رسید. این کشور ۱۲.۵۲ میلیون تن زغال حرارتیِ مورد استفاده در تولیدات برقی را وارد کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش ۵۶ درصدی داشت.
استرالیا بزرگترین منبع ذغال حرارتی را با پنج میلیون و شش هزار تن دارد و اندونزی و روسیه به ترتیب با چهار میلیون و ۷۷۰ و یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن پس از آن قرار می‌گیرند.
اما، میزان واردات ذغال کوک به دنبال کاهش ۲.۲ میلیون تنی عرضه در Mongolian و افت ۱.۳۴ میلیون تنی حمل و نقل در استرالیا شاهد کاهش ۳۸ درصدی بود و به چهار میلیون و دو هزار تن رسید.
در همین راستا مرکز مشاوره‌ای DTC گفت: علی رغم تقویت تولید فولاد در چین، تقاضای ذغال کوک همزمان با افزایش تولیدات داخلی با هدف تامین نیاز‌ها مسیر فولاد را در پیش نگرفت. از این رو، انتظار نمی رود اشتهای چین برای ذغال دریابرد در آوریل پایدار باشد.
حال باید به این نکته نیز توجه داشت که اعمال محدودیت و ممنوعیت‌های جدید بر واردات و می‌تواند بر نگرانی‌ها بیافزاید. تحریم واردات ذغال سنگ در برخی بنادر مشخص چین برای افزایش قیمت‌های داخلی به احتمال قوی نرخ حمل و نقل با شناور‌های پاناماکس را تحت فشار قرار خواهد بود.
گزارش منتشر شده اخیر از سوی رویترز نشان می‌دهد: میزان واردات دریابرد ذغال سنگ در ۲۱ آوریل سال جاری میلادی و همزمان با اعمال تحریم‌ها کاهش یافته و به سه میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسیده است. 
نرخ اجاره زمانی به طور میانگین برای شناور‌های پاناماکس در روز از ۱۰ هزار و ۴۸۵ دلار به ۱۰ هزار و ۲۲۰ دلار در بورس بالتیک رسیده است. 
اما، آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی فولاد نشان می دهد تولید فولاد در چین و در مارس سال جاری میلادی رشد ۴.۵ درصدی را تجربه کرده و به ۷۴ میلیون تن رسیده است.
در ادامه این گزارش، شرکت گارگزاری Fearnleys وضعیت بازار را به ویژه در سفر‌های رفت در مسیر برزیل به چین و سفر‌های درون آتلانتیک از کلمبیا به اروپای شمال غربی سالم توصیف کرد.
افزون بر آن، شرکت کارگزاری ACM نیز اعلام کرد: نرخ‌های بالا در آتلانتیک در پایان هفته گذشته موجب افزایش تناژ به سمت منطقه شد که اجاره کنندگان را به پرداخت بیشتر برای حفظ شناور‌ها در پاسفیک تشویق می‌کند. 
تجارت غلات نیز بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۲۰۱۸/۱۹ میلادی به ۳۶۸ میلیون تن خواهد رسید. در این میان، علی رغم آنکه تجارت سویا در مقایسه با سال گذشته افت دو میلیون تنی را تجربه خواهد کرد و به ۱۵۷ میلیون تن می‌رسد، در حال حاضر رکورد پنج میلیون تنی را در مقایسه با ۲۰۱۷ میلادی شکسته است.
لویدزلیست در پایان این گزارش نوشت: نرخ سوپراماکس از ۱۱ هزار و ۳۱۲ دلار به ۱۱ هزار و ۴۸۳ دلار افزایش یافت و نرخ چارتر زمانی هندی سایز‌ها با رسیدن به هشت هزار و ۹۲۴ دلار از ۹ هزار و ۱۴۷ دلار با افت همراه شد.
برچسب ها: BDI بالتیک
ارسال نظرات
آخرین اخبار