۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
بیمکو پیش بینی کرد:

تاثیر رشد اقتصادی بر پویایی صنعت کشتیرانی

تاثیر رشد اقتصادی بر پویایی صنعت کشتیرانی
تحلیل گر ارشد شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) گفت: به دنبال پیش بینی رشد اقتصادی بالاتر از سوی صندوق بین المللی پول IMF، چشم انداز روشن تری برای صنعت کشتیرانی کانتینری را می توان انتظار داشت.
کد خبر: ۸۰۱۱۴
به گزارش گروه بین الملل مانا "پتر سند" تحلیل گر ارشد شورای بین المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) گفت: پیش بینی رشد اقتصادی بالاتر از سوی صندوق بین المللی پولIMF و بهبود مستمر عملکرد اقتصادی در مناطق اصلی مانند اروپا و آمریکا نویدبخش آینده ای روشن تر برای صنعت کشتیرانی کانتینری است.
این گزارش ادامه داد: در چشم انداز اقتصادی جهان که در ماه ژانویه 2018 از سوی IMF منتشر شد، رشد اقتصادی جهان 3.9 درصد برای سالهای 2018 و 2019 میلادی پیش بینی شده است، در حالیکه پیش از این انتظار می رفت شاهد رشد 3.7 درصد باشیم.
"پتر سند" در گزارشی نوشت: چشم انداز رشد بالاتر اقتصاد جهان عمدتا به رشد اقتصادی بهتر از آنچه برای اقتصادهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا و اروپا پیش بینی شده بود، باز می گردد. چنانچه صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند، تولید ناخاص داخلی GDP اقتصادهای پیشرفته مذکور با رشد 2.3 درصد در سال 2018 و 2.2 درصد در سال 2019 همراه خواهد بود، در حالیکه پیش از این به ترتیب برای سال های 2018 و 2019 رشد دو و 1.8 درصد انتظار میرفت.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه این بالاترین بازنگری پیش بینی برای تولید ناخالص داخلی GDP اقتصادهای پیشرفته از ماه ژانویه 2010 تاکنون به شمار می آید، نوشت: اگر رشد 2.3 درصد 2018 و 2.2 درصد 2019 تحقق یابد، بسیار به نفع صنعت کشتیرانی کانتینری خواهد بود، به طوریکه رشد در اقتصادهای پیشرفته بالاترین ضریب فزاینده تجارت -GDP را به ارمغان می آورد.
به دنبال چشم انداز رشد قوی اقتصادی در آمریکا و اروپا، صندوق بین المللی پول برای بازارهای در حال ظهور و هم چنین کشورهای در حال توسعه پیش بینی رشد 4.9 و پنج درصد را برای سال 2019 دارد.
"پتر سند" در ادامه افزود: انتظار می رود رشد بلند مدت جهانی با شیب ملایمی در سالهای آینده روبرو باشد، کشورها باید اصلاحات ساختاری را برای ایجاد رشد بیشتر انجام دهند، به طوریکه سطح سودآوری افزایش و تقاضا میان مدت و کوتاه مدت برای صنعت کشتیرانی نیز شیب صعودی به خود خواهد گرفت.
ناگفته نماند، اروپا شاهد استمرار افزایش شاخص مدیران خرید در بخش تولید است.
در سایه لایحه بازنگری مالیات، صندوق بین المللی پول پیش بینی های رشد اقتصادی آمریکا را از 2.3 به 2.7 درصد و از 1.9 به 2.5 درصد برای سال جاری میلادی افزایش داد. مهم تر اینکه، برای بخش صنعت کشتیرانی کانتینری، تصویر اقتصادی در آمریکا مطلوب به نظر میرسد و به دنبال افزایش دستمزد می توان انتظار افزایش تقاضای مشتری را نیز داشت.
از سوی دیگر در آسیا، صندوق بین المللی پول به دنبال تقویت تقاضای خارجی، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین را از 6.5 به 6.6 در سال جاری میلادی و از 6.3 به 6.4 برای سال 2019 افزایش داد. افزون بر این، به دنبال ارقام قوی تر تولید صنعتی، IMF برآورد رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن را از 0.7 درصد به 1.2 درصد در سال جاری و از 0.8 درصد در سال 2019 به 0.9 درصد افزایش داد.
این گزارش در پایان نوشت: به گفته کلارکسونز، حجم تجارت جهانی با 67 میلیون TEU در سال 2000 به 192 میلیون TEU در سال 2017 افزایش یافت، در حالیکه در سال 2012 ناوگان جهانی با پنج هزار و 83 فروند کشتی کانتینری، 155 میلیون TEU کانتینر را جابجا کرد، اما در سال 2017 با پنج هزار و 159 فروند کشتی کانتینری رشد جابجایی 24 درصد را به نمایش گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار