۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳

احتمالات بازار فله خشک در سال جاری میلادی

احتمالات بازار فله خشک در سال جاری میلادی
موسسه Drewry می گوید: شیب بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI به تندی سال های 2016/17 نخواهد بود، بلکه تدریجی و آهسته پیش می رود.
کد خبر: ۸۰۱۰۳
موسسه Drewry می گوید: شیب بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI به تندی سال های 2016/17 نخواهد بود، بلکه تدریجی و آهسته پیش می رود.
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry با پیش بینی اینکه شیب بهبود شاخص بالتیک فله خشک BDI به تندی سال های 2016/17 نخواهد بود، بلکه آهسته و تدریجی پیش میرود، نوشت: شاخص بالتیک فله خشک BDI به طور چشم گیری در سال 2017 میلادی بهبود یافت، اگر چه این شاخص در ماه های اخیر به دنبال نگرانی های پیرامون تقاضای کمتر از سوی چین و افزایش تحویل شناور افول را تجربه کرد. BDI در ماه دسامبر سال گذشته بر روی عقربه یک هزار و 743 واحد قرار گرفت و با حرکت به سمت شیب نزولی به یک هزار و 89 واحد در ماه فوریه سال جاری میلادی رسید.
 

این گزارش ادامه داد: آنچه در بازار توازن عرضه و تقاضا شاهد آن هستیم به مزاج مالکان کشتی خوش می آید، چرا که از یک سو رسیدن رشد ناوگان به یک عدد تک رقمی پایین متحمل است و از سوی دیگر افت شدید تقاضا نامتحمل به نظر می رسد.
لازم به ذکر است: در سال 2018 میلادی انتظار می رود شاهد تقویت نرخ کرایه حمل باشیم، اما این افزایش به تدریجی رخ خواهد داد، نه به سرعتی که در طی دو سال گذشته آن را تجربه کردیم.

در طول سه سال گذشته سفارش های جدید به طور قابل توجهی شیب نزولی را پیموده است، روندی که افزایش نرخ کرایه حمل را به همراه داشته است. هر چند ناگفته نماند، فعالیت سفارش شناور از سه ماه دوم سال گذشته روند رو به رشد را در پیش گرفت، اما هنوز قطر دفتر سفارش شناور به قطوری آنچه در سالهای 2013 و 2014 ثبت شد، نرسیده است. 
 

از این نکته نیز نباید غافل ماند که نرخ کرایه حمل بالاتر محرکی برای سفارش های بیشتر خواهد بود، چرا که فعالان این عرصه به پایداری بهبود در بازار فله خشک امیدوار و خوش بین می شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: از میان کل سفارش ها، بخش اعظمی از ظرفیت دفتر سفارش طی دو سال آینده تحویل داده خواهد شد.39 درصد از کل تناژ(معادل 32 میلیون DWT) در سال جاری میلادی و 33 درصد از کل تناژ(معادل 27 میلیون DWT) در سال 2019 به ناوگان جهانی فله خشک خواهد پیوست.اوراق شناور و کاهش ظرفیت می تواند از عوامل خنثی کننده ظرفیت شناورهای جدیدی باشد که قرار است به دست ملکان برسد. اگر چه انتظار می رود با توجه به چشم انداز نرخ کرایه حمل قویتر، مالکان شناور ظرفیت های کمتری را روانه یاردهای اوراق سازند.
 
قابل توجه اینکه فعالیت اوراق از 32 میلیونDWT در سال 2016 میلادی به 15 میلیون DWT در سال 2017 میلادی افت کرد. چرا که بهبود نرخ کرایه حمل هزینه های عملیاتی شناور را پوشش داد و دیگر مالکان کمتر سراغی از یاردهای اوراق گرفتند. از سوی دیگر، قانون مدیریت آب توازن تا سال 2019 به تاخیر افتاده است که منجر به سطح پایین تر اوراق شد. رویهم رفته با در نظر گرفتن ثبات و پایداری بازار کرایه حمل پیش بینی می شود، فعالیت اوراق در سال 2018 میلادی در سطح پایین تری از 2017 انجام خواهد گرفت.
 

لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان فله خشک در سال 2017 میلادی با رشد 3.7 درصدی همراه بود. Drewry پیش بینی می کند، رشد ناوگان در سال 2018/19 نسبت به سال 2017 کمتر  و در حدود یک درصد خواهد بود، چرا که انتظار تحویل تعداد شناور کمتری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

حمل و نقل سنگ آهن هم چنان به عنوان منبع اصلی تقاضا در بازار فله خشک باقی ماند و به طور فزاینده ای از سوی کشورهای آسیایی به ویژه چین وارد شده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، سنگ آهن سهم 48 درصدی تقاضای تن مایل را در سال 2017 میلادی بر عهده گرفت، در حالیکه در سال 2012 این رقم 45 درصد گزارش شده بوده است. سهم تقاضای ذغال سنگ به 24 درصد در سال 2017 میلادی افت کرد، کاهشی که برنگرانی های فزاینده محیطی و در دسترس بودن سوخت های جایگزین/ پاک تر دلالت دارد.
به دنبال اجرای طرح کاهش تولید فولاد به منظور کنترل آلودگی (از 17 ماه نوامبر سال 2017 الی 18 ماه مارس 2018 ) در 28 شهر چین، تولید این محصول نیز روند نزولی را پیمود. در حال حاضر تاثیر این کاهش بر روی درآمد بازار فله بر کیپ سایز نمود پیدا کرده است.
 در سال 2017 میلادی، صادرات سنگ آهن برزیلی به چین با رسیدن به 223 تن رشد 4.2 درصد را تجربه کرد. افزون بر این سبب رشد تقاضای تن مایل برای شناورهای فله خشک نیز شد. انتظار می رود این رقم افزایش پیدا کند، چرا که به دنبال تکمیل پروژه S11D شرکت معدن Valeبرزیل شاهد رشد تولید و صادرات به چین خواهیم بود.
این روند سبب رشد سهم بازاری سنگ آهن در چین و رشد تقاضای تن مایل خواهد شد، طول سفر دریایی بین برزیل و چین 74 روز است، در حالیکه بین استرالیا و چین 36 روز به طول می انجامد.

به دنبال تقاضای بالا از آسیا و خاورمیانه، تولیدکنندگان اصلی غلات شاهد رشد قوی صادرات طی دو سال اخیر بودند. افزون بر این انتظار میرود به دنبال افت شدید تولید گندم در استرالیا، رشد تجاری غلات در سال جاری میلادی روند ملایمی را طی کند.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: واردات فزاینده سویا از سوی چین و کالاهای جزئی دیگر مانند سنگ معدن نیکل و بوکسیت (هیدروکسید آلومینیم) محرکی برای افزایش پایدار تقاضای این نوع کالاها در دو سال آینده خواهد بود.

تجارت کالاهای فله جزئی در مسیرهای طولانی مانند آمریکا/چین،برزیل/چین و گینه/چین در حال افزایش است، بنابراین تقاضای تن مایل کلی را برای بخش فله خشک تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 

این گزارش در پایان گریزی به نرخ کرایه حمل انواع شناورها زد و نوشت: انتظار می رود میانگین نرخ اجاره زمانی برای شناورهای کیپ سایز از هشت هزار و 100 دلار در سال 2016 میلادی به 16 هزار دلار در سال 2018 میلادی افزایش خواهد یافت. بهبود نرخ کرایه حمل به معنای درآمد بهتر و یک تغییر خوب برای شرکت های فله خشک است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار