۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

یک قدم تا نابودی کامل مرجان های خلیج فارس/تایید مرگ بیش از 90 درصد مرجان ها

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: پایش های انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست دریایی در نقاط مختلف خلیج فارس حاکی از سفیدشدگی بیش از 90 درصد مرجان های این خلیج است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۶۵۶
یک قدم تا نابودی کامل مرجان های خلیج فارس/تایید مرگ بیش از 90 درصد مرجان هاداوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه با افزایش ناگهانی دمای آب موجب سفیدشدگی مرجان ها می شود، اظهار داشت: طی چند سال اخیر همواره در فصل تابستان و با گرم شدن دمای آب، شاهد وقوع چنین پدیده مخرب زیست محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستیم.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه کرد: تابستان امسال شاهد وقوع گرمای بی سابقه ای در آبهای خلیج فارس بودیم که این امر تاثیرات مخربی را در محیط زیست دریایی منطقه ایجاد کرد.                                                                    
وی در ادامه از جمله اثرات مخرب افزایش دمای آب خلیج فارس را نابودی آبسنگ های مرجانی این خلیج عنوان کرد و بیان داشت: پایش های انجام شده در نقاط مختلف خلیج فارس حاکی از سفیدشدگی بیش از 90 درصد مرجان های خلیج فارس است.                                            
به گفته وی، این پایش ها در جزایر خلیج فارس و آبهای ساحلی بوشهر توسط کارشناسان محیط زیست دریایی انجام شده است.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، با خنک تر شدن شرایط آب و هوایی پایش مجددی در آبان ماه برای وضعیت مرجان های سفید شده انجام خواهد شد.                                                 
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، این پایش های مجدد در گام نخست در جزایر خارگ و خارگو و منطقه حفاظت شده نای بند در استان بوشهر انجام خواهد شد تا بتوانیم نتایج حاصل از آن را به سایر مناطق خلیج فارس تعمیم دهیم.                                                          
میرشکار متذکر شد: بعد از پایان پایش های مجدد می توان در خصوص میزان باقی مانده مرجان های خلیج فارس به طور کامل اظهار نظر کرد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: امیدواریم با خنک شدن آب خلیج فارس در اواخر پاییز، بخشی از این مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا شود و به حیات خود در آبهای خلیج فارس ادامه دهد.                                                                  
وی در خصوص میزان سفیدشدگی مرجان های چابهار، گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت مرجان های آبهای ساحلی دریای عمان در دست نداریم که امیدواریم با انجام پایش ها از سوی کارشناسان محیط زیست دریایی این استان هر چه سریعتر اطلاع دقیقی در خصوص مرجان های چابهار کسب کنیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه تابستان امسال شاهد وقوع بالاترین دما در آبهای خلیج فارس بودیم، بیان داشت: علت اصلی این موضوع به تغییرات اقلیم که در اثر گرم شدن تدریجی کره زمین رخ می دهد، مربوط می شود.                                
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست؛ تاکید کرد: مهمترین دلیل گرم شدن زمین افزایش بی رویه دی اکسید کربن در تمام نقاط کرده زمین است.
میرشکار با اشاره به عزم بین المللی به منظور کاهش دمای زمین در راستای حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: به منظور تعدیل این امر نیاز است، کشورهای عضو اجلاس پاریس، به تعهدات خود در راستای کاهش تولید دی اکسید کربن عمل کنند.                                                
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این مهم به ویژه باید از سوی کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی لحاظ شود تا به این ترتیب مفاد اجلاس پاریس در خصوص کاهش گرمای زمین عملی شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار