به گزارش گروه بین الملل مانا سایت خبری تحلیلی لویدز لیست در گزارشی با بررسی 100 بندر برتر کانتینری جهان نوشت:555 میلیون و 600 هزار TEU کانتینر در سال 2016 در 100 بندر کانتینری دنیا جابه جا شده است. رقمی که رشد 2.2 درصد یا به عبارت دیگر جابه جایی کمی بیشتر از 12 میلیون TEU را به نمایش می گذارد.
علیرغم اینکه حجم کلی جابه جایی کانتینر رشد ملایمی را تجربه کرده است، با این وجود نمی توان گفت، هیچ موفقیتی در طول 12 ماه وجود نداشته است.
این گزارش در ادامه با اشاره به نوسان رشد حجم جابه جایی در مناطق و کشورها، نوشت: اما واقعیت همیشگی به قوت خود باقی می ماند که بنادر چین رانش گر اصلی میدان افزایش است.
20 بندر چین در سال گذشته جایگاه خود در میان 100 بندر برتر جهان را حفظ کردند و با جابه جایی در مجموع 206 میلیون و 800 هزار TEU، افزایش 2.7 درصد سال به سال را نشان داد.
عملکرد های برجسته و چشم گیری از سوی بنادر چین به نمایش گذاشته شد، به طوری که رشد بسیار سریع جابه جایی کانتینری بندر Tangshan که در مقایسه با بنادر دیگر کشور از سایز کوچکی برخوردار است، افزایش 27.2 درصدی را در مقایسه با سال 2015 به همراه داشت.
افزون بر این، بنادر چین با سایز متوسط Taicang و Dongguan/Humen رشد بالای هشت درصد را گزارش دادند، بندر Fuzhou دومین رشد بالا را در میان بنادر چینی با افزایش 9.1 درصد نشان داد. ناگفته نماند، از میان 20 بندر چینی، هفت بندر آن جزء ده بندر برتر جهان قرار دارند.
در ادامه این گزارش آمده است: جای تعجب ندارد، بندر شانگهای در حالی که تاج شلوغ ترین بندر کانتینری جهان را بر سر خود نگاه داشته است، جایگاه بالاترین حجم جابه جایی کانتینری را نیز در سال 2016 به خود اختصاص دهد. مجتمع بندر colossal چین نیز با میزان جابه جایی شگفت انگیز 37 میلیون و 100 هزار TEU، افزایش 1.6 درصد سالانه را به نمایش گذاشت.
لازم به ذکر است: پادشاهی هشت ساله بندر شانگهای به عنوان بندر نخست کانتینری جهان در حالی ادامه دارد که سال ناامید کننده دیگری برای بندر سنگاپور- دومین بندر کانتینری جهان- رقم خورد. محیط رقابتی فزاینده در درون تنگه مالاکا، به عنوان سدی برای جابجایی کانتینری بندر سنگاپور عمل کرد.
بندر Shenzhen چین نیز علیرغم حفظ جایگاه سومین بندر شلوغ کانتینری جهان، شاهد افت حجم جابجایی در سال 2016 بود.
در میان بنادر برتر چینی، جایگاه بندر برنده به Guangzhou اختصاص یافت، علیرغم اینکه این بندر نتوانست به جایگاه هفتم ارتقا یابد، اما رکورد جابه جایی 18 میلیون و 900 هزار TEU را در سال گذشته به ثبت رساند. در حقیقیت، رشد هفت درصدی جابجایی کانتینری بندر Guangzou را می توان به حجم جابه جایی کارگوی داخلی و انعقاد قراردادهای تجارت آزاد بین کره جنوبی و چین مرتبط دانست.
Qingdao و Tianjin از جمله بنادر مهم دیگر چینی بودند که روند افزایشی جابه جایی را در سال گذشته گزارش دادند. از سوی دیگر، حجم جابه جایی سالانه بندر هنگ کنگ به زیر 20 میلیون TEU برای نخستین بار از سال 2013، افت پیدا کرد.
بندر بوسان کره جنوبی با حجم جابه جایی 219 میلیون و 400 هزار TEU در سال گذشته، افزایش 1.3 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت.
جدای از چین، بزرگترین نمایش در رتبه بندی جابه جایی کانتینری از بنادر آسیایی دیگر نشات می گیرد، به طوری که ده بندر بزرگ آسیایی، افزایش 2.4 درصدی حجم ترافیکی را به ارمغان آوردند. سنگاپور و بوسان طبیعتا از مشارکت کنندگان بزرگ این افزایش به شمار می آیند. با این وجود، عنوان سریع ترین بندر در جابه جایی کانتینری در خارج از چین به بندر Chittagong بنگلادش تعلق گرفت. بندر مذکور با مدیریت بیش از 90 درصد از جابه جایی کانتینری که تجارت لباس های آماده در آن غالب بود و با قرار گرفتن در رده 71 جدول، صعود پنج پله ای و رشد دو رقمی 15.9 درصد را به نمایش گذاشت.
در قاره آسیا، جابه جایی بنادر کلنگ مالزی و اینچئون کره جنوبی نیز رشد دورقمی را به ثبت رساند، به عبارت دیگر، بنادر مذکور به ترتیب رشد 10.8 و 12.7 درصدی جابجایی را گزارش دادند. بندر Penang مالزی نیز به دنبال افزایش 9.1 درصدی حجم جابه جایی در سال گذشته، به 100 بندر برتر کانتینری جهان بازگشت.
بندر جبل علی دبی افت جابه جایی کانتینری را تجربه کرد، اما توانست جایگاه نهم خود در جدول را نگاه دارد. حجم جابه جایی در بندر مذکور با رسیدن به 14 میلیون و 800 هزار TEU کاهش 5.3 درصدی را به همراه داشت.
بنادر اصلی کانتینری کالیفرنیای، لس آنجلس و لانگ بیچ دو بندر بزرگ در آمریکای شمالی باقی ماندند، لس آنجلس با رشد 8.5 درصدی در حجم جابه جایی به جایگاه 18 ارتقا یافت، از سوی دیگر لانگ بیچ با افت 5.8 درصدی در جابجایی کانتینری سهمیه خود را در بین 20 بند برتر جهان از دست داد. نتایج مذکور عمدتا ناشی از عواقب ورشکستگی کشتیرانی هانجین کره جنوبی است، به طوری که لس آنجلس از تغییر جهت کارگو به سمت اسکله های خود منفعت برد، اما لانگ بیچ به دنبال این ورشکستگی یک مشتری اصلی خود را از دست داد.
بنادر اصلی آمریکای لاتین و مرکزی، نیز دیگر بار در معرض شرایط نامطلوب اقتصادی قرار گرفتند که منجر به عملکرد ناامید کننده بنادر طی 12 ماه سال گذشته شد.
در سال 2016، بندر روتردام هلند - بزرگترین بندر اروپا- به مسیر رشد پس از یک افت ناچیز در سال 2015، بازگشت. به عبارت دیگر، حجم جابه جایی بندر روتردام در سال گذشته 1.2 درصد افزایش را به همراه داشت. اما بندر آنتورپ بلژیک با رشد چهار درصد جابه جایی کانتینری، برگ برنده را دردست گرفت.
این گزارش در پایان نوشت: محدودیت های تجاری روسیه، افت بیشتر ترافیک کانتینری که از طریق بندر سنت پترزبورگ این کشور جابه جا می شود، را به همراه داشت. حجم شاخص بالتیک افت 15 درصدی را به نمایش گذاشت که بالاترین افت از لحاظ درصدی در میان 100 بندربرتر کانتینری دنیا به شمار می آید. بندر Algeciras اسپانیا نیز به جایگاه بزرگترین بندر کانتینری مدیترانه در سال 2016 بازگشت، اما داستان اصلی موفقیت در مدیترانه را بندر پیرائوس یونان سرایید، زمانی که شکوه نخست خود را بازیافت. بندر پیرائوس به شرکت کشتیرانی کاسکو چین به عنوان بخشی از برنامۀ خصوصی سازی این کشورفروخته شد.