غلامرضا سلامی در گفتگو با خبرنگار مانا به مناسبت هفته دولت در شرح اقدامات وزارت راه و شهرسازی؛ اظهار داشت: خرید بزرگ پسابرجامی این وزارتخانه در بخش هوایی به خوبی پیش می رود به گونه ای که چند فروند از هواپیماهای خریداری شده در یک سال اخیر تحویل «هما» شد و تا آخر سال جاری نیز از سوی سازندگان خارجی تعدادی دیگر به طرف ایرانی تحویل می شود.
وی با بیان اینکه انتظار داریم با تحویل کامل هواپیماهای خریداری شده خط ملی هوایی کشور بازسازی شود؛ خاطر نشان کرد: هدف این است که «هما» بار دیگر به عنوان یک خط هوایی پیشرو در منطقه و جهان شناخته شود.
سلامی در ادامه اظهاراتش در رابطه با اقدامات صورت گرفته در بخش هوایی ضمن اشاره به الحاق یک ترمینال دیگر به فرودگاه امام خمینی(ره)؛ گفت: با این اقدام ظرفیت جابجایی مسافر در این فرودگاه به چهار و نیم میلیون نفر در سال افزایش می باید.
به گفته مشاور وزیر برنامه بعدی در فرودگاه امام(ره) ایجاد شهر فرودگاهی است.
وی در این باره اظهار داشت: این برنامه در مرحله تهیه نقشه و فراخوان قراردارد که امیدوار هستیم با اجرای آن طی چند سال آینده ظرفیت جابجایی در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به رقم 40 میلوین نفر مسافر در سال برسد تا بتوانیم در بازار بین المللی هوایی با رقبای منطقه ای رقابت کنیم.
سلامی ضمن تاکید بر این مسئله که فرودگاه های بزرگ کشور مانند مشهد، شیراز و اصفهان نیز در برنامه توسعه قرار دارند؛ تصریح کرد: امیدواریم با خرید هواپیماهای کوچک و کوتاه بردی که چند فروند از آنها نیز تحویل شده و مشغول به کار هستند، فرودگاه های کوچک و کمتر توسعه یافته نیز احیا شوند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابرسی؛ نقبی نیز به بخش راه آهن زد و با اعلام این مطلب که توسعه راه آهن نه فقط اولویت وزارت راه بلکه اولویتی ملی است؛ ادامه داد: در این بخش در وهله اول به دنبال دو خطه سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم.
خط یزد، تهران- اصفهان و تهران- مشهد از جمله خطوطی است که به گفته سلامی پذیرای بیشترین بار و مسافر هستند که طرح های توسعه در آنها آغاز شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه های توسعه ای در حوزه راه آهن پنج استان دیگر نیز به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهند شد، افزود: استان گیلان، همدان و کرمانشاه از این استان ها هستند که خط کرمانشاه قرار است با اتصال به خط آهن عراق در این بخش به شبکه منطقه ای متصل شود.
سلامی همچنین اشاره ای نیز به تنگاه های مالی و اعتباری به دلیل کمبود منابع دولتی در مسیر اجرای پروژه های زیر ساختی پرداخت و تصریح کرد: برای رفع این چالش ها و برای پیشبرد طرح های زیر ساختی در وزارت راه وشهرسازی مهمترین برنامه جذب سرمایه گذاری داخلی، خارجی و مشترک به روش های PPP و BOT است.
به گفته وی این روش ها در تمام بخش های دریایی، هوایی و زمینی به کار برده خواهند شد.
سلامی در میان اظهارتش در پاسخ به این سوال که برخی نسبت به مشارکت خارجی در طرح های وزارت راه شبهاتی وارد کرده اند مثلا در مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی گفته شده که الزام طرف ایرانی به داشتن شریک خارجی، دست ایرانی ها را ذیل خارجی قرار می دهد؛ موکدا گفت: به هیچ وجه چنین نیست چرا که شرکت های خارجی برای حضور در بنادر ایران بسیار راغب هستند.
وی با اعلام این مسئله که متاسفانه شرکت های ایرانی به دلیل فراهم نبودن زمینه رشد طی سال های اخیر، آنقدر توانمند نیستند که به تنهایی بتوانند بندر بزرگی مانند شهید رجایی را ضمن اداره توسعه دهند؛ خاطر نشان کرد: طرف خارجی برای جذب بازار بین المللی و در کمک به بنادر ایران برای رقابت با رقبای منطقه ای در این بنادر سرمایه گذاری می کنند.
مشاور آخوندی در پایان سخنانش پایان نیافتن پروژه های آزاد راه تهران- شمال و راه آهن قزوین- رشت که قرار بود در دولت یازدهم نهایی شوند را از جمله برنامه های مهم محقق نشده اعلام کرد و افزود: امید داریم که هردوی این پروژه ها تا پایان سال جاری و در دولت دوازدهم به بهره برداری کامل برسند.