علی اکبر صفایی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیران عامل برخی خطوط کشتیرانی خصوصی، پورت اپراتورهای بزرگ بنادر کشور و فعالان اقتصادی کمیته ملی ترانشیپ را تشکیل داده است، گفت: نتیجه جلسات متعدد این کمیته برای اقدامات کوتاه مدت و میان مدت در 17 بخش اجرایی استخراج و متولی این تصمیم ها نیز مشخص شد و با توجه به تحولات منطقه ای کمیته ملی ترانشیپ فعالیت ها و اقدامات عاجل خود را آغاز کرد، برخی از این اقدامات که در حوزه معاونت بندری سازمان قرار دارد، اجرایی شده است و برخی دیگر در دست اجراست.
وی اهم اهداف این تصمیمات را ایجاد انگیزه در پورت اپراتورها و خطوط کشتیرانی برای ترانشیپ از بنادر ایران دانست و در شرح آنها تصریح کرد: از جمله این 17 بند می توان به مواردی چون راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر شهید رجایی، بوشهر و برخی بنادر حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.
وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی گنتری کرین های بندر شهید رجایی تصمیم بر این شد، همایشی در این بندر در زمینه آشنایی مدیران و یا نمایندگان خطوط بزرگ کشتیرانی بین المللی با امکانات بندر شهید رجایی فراهم شود.
به گفته صفایی بر اساس تصمیمات این کمیته در نظر است، مذاکرات جدی برای بازاریابی بین پورت اپراتورها و خطوط کشتیرانی خارجی آغاز شود.
مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به دیگر بندهای این تصمیمات اشاره کرد و گفت: بخشش سود و عوارض بازرگانی برای توسعه دریانوردی ساحلی که مورد تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی است، نیز در دستور کار قرار گرفت به این شکل که ورود مستقیم کالا به بنادر کوچک کشور به جای ترانشیپ از بنادر خارجی مشمول این بخشش شود. این پیشنهاد نیز قرار است در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود. برخی تسهیلات عملیاتی نیز برای کاهش هزینه ای ترانشیپ در بنادر کشور پیش بینی شده است.
صفایی سپس به بحث بیمه کارگران فعال بر روی شناورهای سنتی پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه نسبت به دریانوردانی که روی شناورهای سنتی کار می کند غفلتی تاریخی صورت گرفته است. طبق آمار موجود هفتاد هزار دریانورد سنتی در کشور فعال هستند که همگی فاقد بیمه تامین اجتماعی اند.
مدیر عامل سابق شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به اینکه این کارگران معمولا درآمد ثابتی نیز ندارند و تنها با هربار سفر دریایی دستمزدی دریافت می کنند و حتی بازنشستگی نیز ندارند، خاطر نشان کرد: متاسفانه تحت این شرایط این کارگران از خدمات بیمه تامین اجتماعی محروم هستند.
خن کاران یا کارگران تخلیه فعال در عرشه شناورها نیز از جمله اقشار ضعیفی هستند که مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به وضعیت آنها نیز اشاره داشت. وی در این باره گفت: خن کاران نیز علیرغم شرایط سخت کاری که با آن روبرو هستند از بیمه تامین اجتماعی محرومند. به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی بر آن شد که در این زمینه کمیته ای ملی تشکیل دهد.
وی در شرح سازوکار مد نظر سازمان بنادر برای بیمه شدن این اقشار افزود: خوشبختانه با ظرفیت های خوبی که در قانون هدفمندی یارانه ها در رابطه با پوشش گسترده بیمه تامین اجتماعی برای اقشار کم درآمد وجود دارد می توان از آن محل سهم کارفرما را متغیر کرده و کاهش داد. سهم کارگر را نیز بر اساس مکانیزم های موجود در بیمه خویش فرما کاهش داده می شود.
صفایی با اشاره به اینکه تمام تصمیمات لازم و هماهنگی ها با همکاری تیم های کارشناسی دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی اتخاذ شده است، گفت: امروز چهارشنبه مدیران عامل سازمان های بنادر و دریانوردی و تامین اجتماعی در یک جلسه مشترک بر سر مدل اجرایی بیمه کارگران شناورهای سنتی و خن کاران به توافق نهایی دست پیدا می کنند چرا که مدل این بیمه ویژه است و باید سازوکار تازه ای برای آن تهیه کرد.