به گزارش گروه بین الملل مانا قطع روابط دیپلماتیک بین قطر و همسایگان در خلیج فارس، بازار را متعجب ساخت و نگرانی های زیادی در میان بلاتکلیفی فزاینده حول محورتاثیر بحران این کشور بر صنعت کشتیرانی، به همراه داشت، از طرف دیگر، با توجه به اینکه این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده LNG جهان به شمار می آید، فرض بر این بود که بخش کشتیرانی LNG به دنبال تحریم های اعمال شده بر شناورهای قطری به شدت آسیب ببیند.
اما لازم به ذکر است، تاثیر بحران قطر بر بخش کشتیرانی LNG بی صدا بوده است، از طرف دیگر، اکثریت کارگو این کشور به کشورهای همسایه به جز کشورهای آسیایی مانند هند، چین، کره جنوبی و ژاپن فروخته نمی شود.
"Shresth Sharma " تحلیل گر کشتیرانی LNG و LPG موسسه Drewry با اشاره به اینکه بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در سال 2016، حدود 66 PCT از LNG قطر به کشورهای آسیایی صادر شد، گفت: به دلیل اینکه تحریم ها برای این منطقه اعمال نمی شود، بنابراین هیچ اختلال مهمی در مسیر تجاری وجود ندارد و الگوهای کشتیرانی LNG هیچ گونه تعییر عمده ای را تجربه نکرده اند.
وی در ادامه افزود: این مسئله را نیز باید به خاطر داشت که هیچ گونه نوسانات عمده ای در بخش بازار LNG رخ نداده است و انتظار می رود، قیمت این محصول نیز از تحولات اخیر مصون باقی بماند و دچار افت و خیز نشود.
Sharma همچنین گفت: با توجه به اینکه در سال 2016، سه میلیون و 300 هزار LNG از قطر وارد خاورمیانه شد، پس می توان گفت این منطقه بازار بزرگی برای این محصول در سال گذشته نبوده است. بنابراین، تاثیر بازاری ناچیز از قطع روابط دبی با قطر انتظار می رود.
سناریوی مشابه ای نیز درباره تاثیر بازاری قطع روابط قطر با مصر وجود دارد، چرا که مصرهیچ گونه قرارداد مستقیمی با صادرکنندگان قطری ندارد.
به عقیده وی، علیرغم اینکه این تصور می شد کشورهای اروپایی تاثیر بحران قطر را حس خواهند کرد، اما انتظار می رود تاثیر مذکور صامت و خاموش باشد، به واقع، تاثیر اصلی و عمده در تغییر مسیر کشتی های با کارگوی قطری از کانال سوئز به Cape of Good Hope به نمایش گذاشته خواهد شد، این تغییر مسیر به معنی طولانی تر شدن زمان رسیدن کارگوی قطر به مشتریان اروپایی خود است.
این گزارش در پایان به نقل از Sharma نوشت: با این وجود، موقعیت اخیر اهرم قدرتی را به دست خریداران آسیایی داده است تا قطر را وادار به پذیرش تسهیل بیشتر شرایط قرارداد کنند به طوری که ژاپن و اخیرا دولت هند خواستار شرایط انعطاف پذیرتری شدند چنانچه بخواهند قراردادهای بلند مدت خود برای LNG قطر را احیا کنند.