۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

ذی نفعان و ضررکنندگان دریایی در بحران قطر

سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: بحران قطر برای مالکان کارگو مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو نتایج منفی را به همراه خواهد داشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۴۴۰۸
ذی نفعان و ضررکنندگان دریایی در بحران قطربه گزارش گروه بین الملل مانا سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: اقدام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و تحریم تجاری قطر را می توان از زوایه یک مورد مطالعاتی برای بررسی اینکه چگونه بحران ژئوپلیتیکی پیش بینی نشده بازیگران مختلف در عرصه کشتیرانی جهانی را از طرق گوناگون تحت شعاع خود قرار می دهد، نگاه کرد. تصمیمی که پیامد آن برای مالکان شناورها مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو منفی خواهد بود.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه برای خریداران و فروشندگان کارگو در فضای متاثر از تحریم تجاری قطر، ناامنی ژئوپلیتیکی می تواند به عنوان یک دردسر یا حتی گاهی فاجعه ای قلمداد شود، نوشت: از طرف دیگر، چنین شرایطی برای مالکان شناور می تواند خیلی نافع و سودمند باشد.
این گزارش ادامه داد: کارآمدترین نوع حمل و نقل کارگو از ویژگی هایی مانند کوتاه ترین فاصله، سایز پستی ایده آل برای خریدار و کمترین اختلال ممکن در مسیر برخوردار است، اما رخدادی مانند ممنوعیت تجاری قطر ناکارآمدی هایی را در عرصه حمل و نقل به وجود می آورد که منجر به تاخیر در تحویل کالا، طولانی شدن فاصله سفر دریایی و همچنین نیاز به شناورهای بیشتر خواهد شد.
لازم به ذکر است، عوامل ذکر شده عرضه موثر ناوگان جهانی شناور را کاهش می دهد، اتفاقی که برای مالکان به دلیل کسب درآمد نرخ کرایه حمل مثبت و برای مشتریان و حمل کنندگان کالا منفی خواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است: در چهارم ماه جاری، عربستان سعودی، مصر، بحرین، دبی و لیبی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر گرفتند، بر همین اساس، حمل محموله به داخل و خارج از قطر از سوی کشورهای مذکور نیز به سرعت ممنوع اعلام شد.
تحریم مذکور تمام شناورها با مالکیت قطر و یا تحت پرچم قطر را در بر می گیرد، از همه مهم تر، شناورهای قطری امکان سوخت گیری در بندر فجیریه امارات- دومین مرکز بانکرینگ بزرگ جهان پس از سنگاپور- را نخواهند داشت.
لازم به ذکر است، مصر هنوز تصمیمی مبنی بر ممنوع کردن تردد شناورهای قطری از بنادر خود یا کانال سوئز اتخاذ نکرده است، اما بدون شک تحریم تردد در کانال سوئز، تاثیر چشمگیری را برروی صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، تاثیری که برای مالکان مثبت و برای چارترهای شناور و حمل کننده های کارگو منفی خواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است: قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی LNG است و 30 درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می دهد
اگر یک یا هر دوی خریداران منطقه ای LNG قطر شامل مصر و دبی، از پذیرش سوخت مذکور خودداری کنند، بازیگران عرصه کشتیرانی LNG نتایج خوبی را به سرعت تجربه خواهند کرد.
از طرف دیگر، قطر حجم قابل توجهی از LNG را به اروپا صادر می کند، اگر مصر از عبور کارگوهای LNG قطری از کانال سوئز جلوگیری بعمل آورد، شناورهای متاثر مجبور خواهند بود به سمت آفریقا متمایل شوند، اتفاقی که منجر به افزایش فاصله سفر دریایی، کاهش عرضه موثر شناور و حتی ایجاد فشار بیشتر نرخ کرایه حمل خواهد شد.
یکی از تحلیلگران در این باره گفت: اختلال در جابجایی کارگو نتایج مثبتی را برای نرخ کرایه حمل شناور LNG به همراه خواهد داشت، اگر این ناکارآمدی ها افزایش یابد یا استمرار داشته باشد، می توان انتظاریک تاثیر مثبت چشم گیری بر تن مایل LNG و نرخ کرایه حمل را داشت.
به گفته این تحلیل گر، بانکرینگ بندر فجیریه نه تنها LNG بلکه تمامی بخش های کشتیرانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، از سوی دیگر، ممنوعیت سوخت گیری شناورهای قطری در بندر مذکور در رابطه با نرخ کرایه حمل مثبت خواهد بود، چرا که شناورها باید مسافت طولانی تری را برای سوخت گیری طی کنند و این مسئله بالقوه هزینه های بالاتر و تاخیر بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
این گزارش در پایان نوشت: تاثیر فوری تحریم تجاری قطر تحولات رو به رشدی را برای بازار تانکر های سوئز ماکس و افراماکس به همراه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار