تحلیل گرارشد کشتیرانی بیمکو اعلام کرد:
کاهش انگیزه برای اوراق شناورهای سنگ معدن
علیرغم وجود شکاف عمیق از لحاظ سنی بین شناورهای غول پیکر سنگ معدن VOLC مبدل و شناورهای غول پیکر سنگ معدن معمولی، انگیزه های اقتصادی قوی برای اوراق سازی VOLC مبدل دیده نمی شود.
به گزارش گروه بین الملل مانا، "Peter Sand" تحلیل گرارشد کشتیرانی بیمکو گفت: علیرغم سن بالا و لزوم درنظر گرفتن عوامل ایمنی، تمایلات و انگیزه های اقتصادی قوی برای اوراق سازی شناورهای غول پیکر سنگ معدن VOLC مبدل وجود ندارد، به عبارت دیگر، ضرورتی برای فرستادن این نوع شناورها به یارد اوراق سازی احساس نمی شود، چرا که فعالیت این نوع شناورها سودآوری به همراه دارد
این گزارش ادامه داد: میانگین سنی حمل کننده های غول پیکر سنگ معدن مبدل 23.8 سال است، در حالی که میانگین سنی حمل کننده های غول پیکر سنگ معدن معمولی با ظرفیت بیش از 200 هزار DWT، تنها 5 سال 7 ماه است، عددی که دلالت بر شکاف سنی 18 سال یک ماه بین این دو نوع شناور دارد.
لازم به ذکر است: 36 درصد از کل ظرفیت ناوگان VOLC مبدل با ظرفیت پنج میلیون و 100 هزارDWT بیشتر از 24.2 سال عمر دارند، علاوه بر این، 34 درصد از ظرفیت ناوگان یا به عبارت دیگر چهار میلیون و 700 هزار DWT از میانگین سنی اوراق سازی طی 12 ماه آینده فراتر خواهند رفت.
"Lars Robert Pedersen" معاون دبیرکل بیمکو با اشاره به اینکه طول عمر یک شناور به پارامترهای مختلفی مانند نگهداری، فرسودگی عمومی و طراحی خود شناور بستگی دارد، گفت: بدون برخورداری از دانش کافی در مورد این پارامترها، نتیجه گیری مشخص در مورد طول عمر هر نوع شناوری غیر ممکن خواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است: به دنبال حادثه ترک برداشتن و غرق شدن شناور حمل سنگ آهن موسوم به Stellar Daisy ساخت سال 1993 با ظرفیت 266 هزار و 141 DWT در ساحل اوروگوئه که جان 22 تن از اعضای خدمه را گرفت، حساسیت و دقت صنعت فله خشک نسبت به ناوگان VLOC به طور چشم گیری افزایش یافت، به عنوان مثال بخش کنترل وضعیت بندری برزیل اعلام کرد، شناورها پیش از بارگیری سنک آهن در بنادر این کشور، مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.