۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰

آغاز تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در کیش

تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره کیش آغاز شده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۳۴۱۰
آغاز تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در کیش
به گزارش مانا، با آغازفصل بهار، زمان تخم گذاری لاک پشت های دریایی نیز در جزیره کیش شروع می شود. سواحل کیش هر ساله میزبان لاک پشت های پوزه عقابی است که از گونه های در خطر انقراض هستند.
بنابراین گزارش، با توجه به شرایط نامساعد آب و هوا در پایان سال 95 و ابتدای سال جاری، تا کنون تعداد پنج قطعه لاک پشت پوزه عقابی در سایت جزیره کیش تخمگذاری کرده اند که مدت زمان بیرون آمدن نوزادان بین 50 تا 80 روز  طول می کشد.
از مجموع پنج گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس زندگی می کنند و همگی در خطر انقراض هستند، تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخمگذاری و زاد آوری به سواحل کیش می آید.
فصل تخمگذاری لاک پشت های پوزه عقابی (Hawksbill sea turtle) در جزیره کیش معمولا از اواخر اسفند تا اواسط مرداد ماه است.
لاک پشت ها برای تخمگذاری، شب هنگام به سواحل ماسه ای می آیند و به کمک باله های عقبی لانه ای به عمق تقریبی 35 سانتیمتر حفر می کنند و پس از تخم گذاری روی آن را با ماسه های موجود در ساحل می پوشانند. نوزادان لاک پشت ها حدودا 60 روز بعد متولد شده و به کمک نور منعکس شده از سطح دریا راه را پیدا کرده و به سمت دریا می روند.
شایان ذکر است حفاظت از لاک پشت های دریایی جزیره کیش با اجرای "برنامه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی کیش" از بهار 1386 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاک پشت ها روانه دریا می شوند و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کیش علاقه مندان بسیاری نیز دارد.
لاک پشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت جهانی هستند که به لحاظ درجه بندی حساسیت زیست محیطی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.
برچسب ها: لاک پشت جزیره کیش
ارسال نظرات
آخرین اخبار