۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

طرح ویژه نوروزی مسافران دریایی اعلام شد

طرح های ویژه نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور رفاه حال مسافران دریایی از تاریخ 25 اسفند تا 15 فروردین 96 به اجرا در می آید.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۲۶۷۷
طرح ویژه نوروزی مسافران دریایی اعلام شد
معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به فعالیت حدود 60 فروند شناور مسافری و کروبوت در امر جابه جایی مسافر در ایام نوروز گفت: بر اساس آمارها در کل مناطق جنوبی و شمالی کشور حدود ده هزار صندلی برای بخش مسافری دریایی وجود دارد که در طول سال بخشی از این صندلی ها برای انجام عملیات و خدمات رسانی به تجهیزات فراساحلی استفاده می شود اما در ایام نوروز حداکثر توان برای جابه جایی مسافران نوروزی بکار گرفته می شود.
حسین عباس نژاد با بیان تردد حجم عظیم مسافران و گردشگران دریایی در ایام خاصی از سال یعنی از 25 اسفند تا 15 فروردین افزود: بیشترین حجم مسافر بین بندرعباس و قشم تردد دارند، همچنین به منظور حمل مسافر به همراه خودرو، شناورها از بندر چارک به کیش، بندر آفتاب به کیش و بندر لافت به پهل تردد دارند که با توجه به اینکه برخی از این بنادر مانند پهل و لافت در اختیار سازمان منطقه آزاد قشم و چارک در اختیار منطقه آزاد کیش قرار دارد و بندر آفتاب یک بندر خصوصی است همکاری و هماهنگی لازم با سازمان منطقه آزاد به منظور انجام سفرهای بی خطر برای مسافران صورت گرفته است. 
وی اظهارداشت: معمولا سه یا چهارماه پیش از ایام نوروز کنترل و بازرسی شناورهای مسافری از نظر انطباق با قوانین و مقررات و استانداردها در کل کشور صورت می گیرد و در نهایت مشکلات شناورها جمع بندی و هماهنگی های لازم در خصوص رفع آنها انجام می شود تا شناورها در این ایام که بیشترین سرویس دهی را دارند از آمادگی لازم برخوردار باشند. 
وی افزود: علاوه بر این در ایام نوروز تیم های تجسس و نجات و ایستگاه هایی در دریا در مسیرهای مختلف ایجاد می شود تا در صورت وقوع سانحه، سریعا درمحل حضور پیدا کنند. همچنین علاوه بر حضور شناورهای امداد و نجات در کلیه بنادر، با در اختیار گذاشتن تجهیزات ایمنی به شناورهای داوطلب به عنوان همیار ناجی، سعی شده آمادگی صد در صدی وجود داشته باشد. 
وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تمهیداتی را اندیشیده تا علاوه بر پرسنل فعال بر روی شناورها یک یا دو نفر پرسنل آشنا به مسائل ایمنی و دریانوردی هم بر روی شناورها حضور داشته باشند تا در زمان بروز بحران به سایر خدمه شناور کمک کرده و بحران را مدیریت کنند. 
عباس نژاد گفت: علیرغم اینکه کلیه پرسنل شناورها از آموزش های لازم  طبق کنوانسیون stcw برخوردار بوده و گواهینامه های لازم را دارا هستند اما گذراندن برخی دوره های آموزشی برای پرسنل شناورهای مسافری که سفرهای بین المللی را انجام می دهند، اجباری است که سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده با ساده سازی و برگزاری این دوره ها در مراکز آموزشی مورد تایید ریسک خطر را کاهش دهد. 
معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های دراز مدت سازمان بنادر و دریانوردی در بخش مسافری دریایی افزود: در حال حاضر در بخش مسافری از مرحله شناورهای زیر استاندارد به شناورهای با استاندارد بالاتر رسیده ایم و قصد داریم با کمک موسسات رده بندی و انجام برخی اقدامات و جایگزینی ها علاوه بر توسعه مسافرت های دریایی و گردشگری استاندارد شناورهای فعال در این بخش را ارتقاء دهیم.
وی تصریح کرد: این حق مردم ایران است که علاوه بر استفاده از شناورهای ایمن و استاندارد از شناورهای با جذابیت بیشتر به خصوص در بخش گردشگری هم استفاده کنند که در همین زمینه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات خوبی را در دست انجام دارد. 
 
همکاری سازمان بنادر و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 
عباس نژاد گفت: به منظور توسعه گردشگری دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کارگروه هایی را با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل داده است تا منابع ، امکانات مالی و قانونی در اختیار دو سازمان بر اساس اهداف مد نظر متمرکز شود. 
وی افزود: در همین زمینه در تلاشیم تا توافقنامه ای بین دو سازمان امضاء شود و به تدریج سازمان های اثر گذار مانند سازمان محیط زیست، شورایعالی مناطق آزاد، سازمان های مناطق آزاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... نیز با یک موافقتنامه چند جانبه به این بخش بپیوندند.
 
حمایت از طرح کروز ملی با پرداخت تسهیلات
وی توسعه امکانات و زیرساخت ها برای گردشگری داخلی و ایجاد تسهیلات و جاذبه برای ورود گردشگران خارجی از طریقه دریا به کشور را از دیگر اهداف سازمان بنادر و دریانوردی ذکر کرد و افزود: این سازمان در تلاش است که در سال آینده خطوط کروز را به بنادر ایران بیاورد زیرا با ورود کروزها گام بزرگی در توسعه و اشاعه فرهنگ گردشگری دریایی برداشته خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از شناورهای استاندارد در بخش گردشگری دریایی اظهارداشت : سازمان به طور جدی تلاش می کند، مالکین و سازندگان را در این بخش فعال کند تا از محل تسهیلات وجوه اداره شده با سود صفر درصد گردشگری دریایی را رونق دهند و شناورهای جدید وارد چرخه گردشگری کشور شود. 
وی به طرح کروز ملی اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح چنانچه سرمایه گذاری قصد داشته باشد شناور کروزی را در سطح 800 تا 1000 نفره خریداری کند سازمان بنادر و دریانوردی با پرداخت تسهیلات حمایت خواهد کرد. برنامه این کروزها به این ترتیب خواهد بود که مسافر از قشم یا کیش سوار شناور خواهد شد به سمت آبادان و ... حرکت خواهد کرد بندر به بندر توقف داشته و مجددا به قشم و کیش باز خواهد گشت و به تدریج کروزهای با پرچم ایران به سمت هند و ... بسط داده خواهند شد. 
عباس نژاد با بیان اینکه مردم ما هنوز با مقوله دریا و زمینه های استفاده از دریا آشنا نیستند، افزود: باید با فرهنگ سازی سطح توقع مردم را چنان از بخش گردشگری دریایی افزایش دهیم تا سرمایه گذاران این بخش برای کسب بازار بهتر به فراهم کردن شناورهای گردشگری با استاندارد بالاتر ترغیب شوند. 
برچسب ها: مسافر نوروزی
ارسال نظرات
آخرین اخبار