به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسۀ کارگزاریِ Poten & Partners، دفتر سفارش ساخت تانکرها به شدتی که منفی به نظر می رسید نیست و در سال 2017 میلادی طبق برنامۀ زمان بندیِ تحویل شناورهای جدید بازار شاهد ورود تعداد زیادی تانکر در مقایسه با سال 2009 میلادی خواهد بود.
بر اساس این گزارش و درحالی که نمی توان پیش بینیِ دقیقی در خصوص عملکرد بازار با ورود تانکرهای زیاد بدون اعمال فشار بر نرخ حمل و نقل ارائه داد، عواملی هستند که می توانند تعادل را در این حالت ایجاد کنند.
بر همین اساس، اگر شناورهای سوئزماکس که بیشترین تعداد شناورهای حمل نفت خام را تشکیل می دهند به موقع یاردهای کشتی سازی را ترک کنند و وارد بازار شوند ناوگان این شناورها به ظرفیت 10 میلیون و 100 هزار DWT خواهد رسید که بالاتر از ظرفیت سال 2009 میلادی با هفت میلیون و 100 هزار DWT و 2.5 برابر آمار ثبت شده در سال گذشتۀ میلادی است.
این گزارش ادامه داد: بیشترین شناورهای VLCC که طی سال های گذشته با 65 فروند و ظرفیت 20 میلیون و 100 هزار DWT وارد بازار شد به سال 2011 میلادی باز می گردد. در سال جاری میلادی نیز قرار است شناورهای VLCC با ظرفیتِ مجموع 15 میلیون و 900 هزار DWT وارد بازار شوند و شناورهای افراماکس و LR2 نیز در سال جاری میلادی در مجموع و با 9 میلیون و 400 هزار DWT تحویل داده می شوند. افزون بر آن، تحویل شناورهای پاناماکس/LR1 در سال 2017 میلادی با ظرفیت مجموع دو میلیون و 400 هزار DWT وارد بازار خواهند شد.
با توجه به آمار ارائه شده در خصوص تحویل تانکرها از انواع مختلف در سال 2017 میلادی، پیش بینی بازار با توجه به زمان دقیق تحویل شناورها و ایجاد تغییر در زمان تحویل به ویژه در فصولی که نوسانات قیمت بسیار حاکم است کاری بس دشوار است.
موسسۀ کارگزاری Poten & Partners در ادامۀ این گزارش افزود: تاخیر در تحویل تانکرها و لغو قراردادها از سوی مالکان به موجب رکود شدید در این بخش و در سال 2009 میلادی سبب شد به گونه ای که بالاترین میانگین تحویل در سال 2009 با سهم 80 درصدی به شناورهای VLCC تعلق داشت و طی سال های 2006-8 میلادی 100 درصدِ شناورهای VLCC به مالکان خود و در موعد مقررر تحویل داده شد. این آمار در سال 2013 میلادی کمتر از 53 درصد را به خود اختصاص داد.
در پایان این گزارش، موسسۀ کارگزاری گفت: بر اساس شواهد تاریخی موجود در خصوص تحویل شناورها و ارتباط آنها با بازار حمل و نقل، 25 تا 40 درصد از تانکرهای حمل نفت خام و بیش از 50 درصد شناورهای دیگر که قرار است در سال 2017 میلادی تحویل شوند احتمال دارد که در سال جاری میلادی وارد بازار نشوند. با این وجود ورود شناورهای تانکر به بازار در سال 2017 در مقایسه با سال های گذشته وضعیت مطلوب تری دارد.