به گزارش گروه بین الملل مانا، در شرایطی که گمانه زنی های زیادی از سوی تحلیلگران درباره فروش خط کشتیرانی Orient Overseas Container Line OOCL هنگ کنگ صورت گرفته است، اعضای ائتلاف جدید اقیانوسیه که از ماه آوریل سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، به عنوان خریداران بالقوه کشتیرانی مذکور مطرح می شوند.
این گزارش ادامه داد: در حالی که موسسه معتبر آلفالاینر غرقه را به نام کشتیرانی کاسکوی چین یا اورگرین تایوان انداخته است، اما در آنسوی، نگاه موسسه Drewry روی کشتیرانی CMA CGM فرانسه متمرکز است.
سخن گوی کشتیرانی OOCL هنگ کنگ ضمن عدم تایید این مسئله، گفت: در حالی که برای افکار عموم ارزش قایل هستیم، اما در وضعیت مناسبی برای پاسخ گویی به شایعات و گمانی زنی ها قرار نداریم.
این گزارش با اشاره به رشد 20 درصدی قیمت سهام کشتیرانی OOCL در ماه گذشته، نوشت: برخی از ناظران بازار این استدلال را دارند که با توجه به قیمت اخیر سهام OOCL، اگر خطوط کشتیرانی واقعا نسبت به پیشنهاد قیمت خرید جدی بودند، باید معامله را پیش از این آغاز می کردند، چنانچه قیمت سهام کشتیرانی مذکور در روز جمعه هفته گذشته در مرز 38.50 دلارهنگ کنگ ایستاد، در حالی که در طول سال گذشته عمدتا زیر 32 دلار هنگ کنگ، گزارش شده بود.
علاوه براین، موجی از ادغام خطوط در صنعت کشتیرانی و دغدغه بازیگردانان کوچک این صنعت ازعدم توانایی کسب رقابت پذیری، می تواند محرکی برای خانواده Tung – مالک 69 درصد از کشتیرانی OOCL- برای تن در دادن به فروش، باشد.
ناگفته نماند، برخی از بانک های چینی درBeijin اعلام کردند، تصور اینکه دولت مرکزی اجازه دهد یک شرکت خارجی مالکیت OOCL را بر عهده گیرد، دشوار به نظر خواهد آمد.