به گزارش گروه بین الملل مانا، ایجاد ائتلاف های جدید خطوط کشتیرانی، اعلام ورشکستگی کشتیرانی هانجین کرۀ جنوبی در ماه آگوست و افت سهام ترمینال کانتینری Pier T در بندر لانگ بیچ موجب شد توان عملیاتی این بندر در سال 2016 میلادی کاهش 5.8 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کند و عملکرد تجاری آن با افت همراه باشد.
بر اساس این گزارش و در پایان سال 2016 میلادی کمیسیون لنگری این بندر توافق کرد تا یکی از شرکت های تابعۀ شرکت کشتیرانی MSC سوئیس ترمینال Pier را بلند مدت اجارۀ کند.
بر همین اساس، مدیر اجرایی موقت بندر لانگ بیچ گفت: با آغاز سال جدید میلادی خرسندیم که بحران ورشکستگی هانجین را پشت سر گذاشته ایم و در حال حاضر تمایل سریع MSC برای اجاره کردن ترمینال Pier گامی روبه جلو در صنعت حمل و نقل به حساب می آید. از سوی دیگر ما به دنبال همکاری های سودده با کشتیرانی سوئیس و اعضای ائتلاف 2M هستیم.
در ادامۀ این گزارش، رئیس کمیسیون لنگری بندر لانگ بیچ گفت: سال گذشته بسیار آشفته بود چراکه خطوط کشتیرانی بسیاری با یکدیگر ادغام شدند. اما در حال حاضر و به موجب همکاری با یکی از بزرگترین خطوط کشتیرانی دنیا می توانیم جایگاه خود را در سال 2017 میلادی احیا کنیم.
این گزارش افزود: جابه جایی بار در ماه دسامبر سال 2016 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افت داشت. واردات کالا نیز در زمان مذکور کاهش 8.2 درصدی را شاهد بود و به 271 هزار و 599 TEU رسید. از سوی دیگر، صادرات نیز با کاهش ناچیزی در مقابل واردات و توان عملیاتی مجموع نزول 2.5 درصدی را پشت سر گذاشت و به رقم 122 هزار و 933 TEU در ماه دسامبر رسید. جابه جایی کانتینرهای خالی نیز 11.4 درصد کاهش داشت و به 154 هزار و 397 TEU رسید.
توان عملیاتی کانتینر در مجموع و در سال 2016 میلادی به شش میلیون و 775 هزار و 171 TEU رسید. مجموع واردات با پنج درصد کاهش به سه میلیون و 442 هزار و 575 TEU و صادرات با سه درصد افزایش به یک میلیون و 529 هزار و 497 TEU رسید. کانتینرهای خالی نیز با کاهش 11.7 درصدی به یک میلیون و 803 هزار و 098 TEU به کار خود در سال 2016 میلادی در بندر لانگ بیچ پایان داد.
بندر لانگ بیچ در آغاز سال 2016 میلادی با روال مثبتی فعالیت خود در جابه جایی کالا را در مقایسه با سال 2015 آغاز کرده بود. اما رفته رفته و با تغییر مسیرهای خطوط کشتیرانی به موجب ائتلاف های جدید و ورشکستگی هانجین، تجارت بندر لانگ بیچ در سراشیبی قرار گرفت.
شایان ذکر است، بندر لانگ بیچ یکی از بنادر مهم دنیاست و دروازۀ تجارت اقیانوس آرام و فراسوی آن به حساب می آید. همچنین، در جابه جایی کالا و نظارت زیست محیطی بندری پیشگام است. با وجود 175 خط کشتیرانی که بندر لانگ بیچ را به 217 بندر دیگر متصل می کند، این بندر سالانه تجارت 180 میلیارد دلاری را مدیریت می کند که در خبر از حمایت و تامین صدها هزار از منابع مالی کالیفرنیای جنوبی می دهد.