به گزارش مانا میرچا چوبراگا در بازدید از بخش های مختلف بندر شهید رجایی و نشست مشترک با مدیران ارشد این بندر افزود: اقدام مناسب برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی پایتخت تجارت دریایی ایران، در کریدور تراسیکا (کریدور حمل و نقلی اروپا - قفقاز- آسیا) انجام شده است.
وی بیان داشت : تسهیل ترافیک و جابه جایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و گفت: با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
ابراهیم ایدنی افزود: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.
وی بیان داشت: این بندر 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، با حضور در بندر شهید رجایی از امکانات و قابلیت های این منطقه ویژه اقتصادی، اسکله های 40 گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران و همچنین اراضی پشتیبانی ، پروژه های سرمایه گذاری شامل ترمینال های 1 و 2 کانتینری ، ترمینال های جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی) و بندر نفتی خلیج بازدید و از نزدیک با ظرفیت های موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.
قاره آسیا در سال های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل و نقل در این منطقه بیشتر شده و این مسئله موجب افزایش همکاری بین دولت ها بویژه برای ایجاد کریدورهای بین المللی و عملیاتی کردن آنها شده است.
در حال حاضر چهار کریدور مهم بین المللی از قزاقستان می گذرند که چین را به اروپا وصل می کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بین المللی که آسیا را به اروپا متصل می کند و به عنوان"راه ابریشم جدید" شناخته می شود. هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل ونقل در طول این کریدور است.
این کریدور از اهمیت بین المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد. ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه ای ایفا می کند.
بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب ، شرق-غرب ، شبکه بزرگراه های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعه یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادی ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می رود، به مسیرهای یاد شده اضافه می شود که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده ای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.
ایران تنها مسیر جاده ای برای کریدور مزبور به شمار می آید، بنابراین از اهمیت ویژه ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.