۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

فاز دو بندر آستارا بهره برداری شد/ محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در بنادرایران وجود ندارد

عضو هیئت عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیچ محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در بنادرایران وجود ندارد و در حال حاضر تمام فعالیتهای تجاری، عملیاتی و سرمایه گذاری صد در صد از سوی بخش خصوصی انجام می شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۵۴۱
فاز دو بندر آستارا بهره برداری شد/ محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در بنادرایران وجود ندارد

مهندس جلیل اسلامی در گفتگو با خبرنگارمانا با اشاره به بهره برداری فاز دوم بندرآستارا گفت: این بهره برداری در راستای سرمایه گذاری از سوی سازمان بنادر و بخش خصوصی در حال انجام است و این سرمایه گذاری ها سبب ایجاد ظرفیت های متنوعی برای ارائه خدمات دریایی و بندری به کشتیرانی های مختلف در شمال کشورمی شوند.
وی افزود: با ساخت بندر آستارا درمنطقه غرب خزر فرصت وظرفیتهای مناسبی برای پیشتیبانی صنایع و فعالیتهای تجاری در شمال غرب کشورایجاد و در این راستا فعالیت های بسیار ارزنده ای درتمامی بنادر شمالی کشور خصوصا در حوزه انزلی و بندر آستارا انجام شده است.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاثیر بهره برداری فاز دوم بندر آستارا بر روی صادرات و واردات استان گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت و نزدیکی فاصله مکانی این بندر با صنایع و تجارتی که در شمال غرب کشور جاری و ساری است، بهره برداری از فاز دوم این بندرسبب ارائه تسهیلات مناسب به تجار این منطقه می شود.
اسلامی با اشاره به استقبال سازمان بنادر و دریانوردی از حضور بخش خصوصی در تمامی بنادر ایران تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در بنادرایران وجود ندارد و در حال حاضر تمام فعالیتهای تجاری، عملیاتی و سرمایه گذاری صد درصد از سوی بخش خصوصی انجام می شود، به جز پروژه های زیر ساختی که سرمایه بر هستند و نیاز به سرمایه های کلان دارند.
وی ادامه داد: عموما در همه بنادر دنیا این سرمایه گذاری های از سوی دولت صورت می پذیرد اما در سایر زمینه های سرمایه گذاری برای حضور بخش خصوصی در پروژه ها، مناقصه یا مزایده پروژه ها اعلام و اکران می شود و این اتفاق تا به امروز نیز رخ داده است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بابیان میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر ایران اظهار داشت: درسالهای اخیر بیش از 7500 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در بنادر، پسکرانه های بندری و زیر ساختها سرمایه گذاری شده است و این روند همچنان ادامه دارد. لذا دراین فرایند مثبت استقبال خوبی ازشرکتهای خصوصی داخلی و همچنین اخیرا از شرکتهای خارجی به عمل آمده است که طبیعتا این روند ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به کمبود بار در بندرآستارا گفت: در بنادر دو موضوع متفاوت همچون ظرفیت سازی و ایجاد تنوع سرویس بندری و دریایی برای صاحب کالا و همچنین تخصیص یا توزیع بار وجود دارد؛ توزیع بار یک بحث تجاری و وابسته به انتخاب شرکتها، صاحبان کالا و تجاراست البته آمایش منطقه ای و ساحلی بسیار حائز اهمیت است.
اسلامی در این باره اضافه کرد: عاملی که بر توزیع بارتاثیر گذاراست تصمیم و آنالیز تجار و مالکان شرکتهای صادر و وارد کننده است که از کدام نقطه بار خود را وارد یا خارج کنند. بنابراین سازمان بنادرو دریانوردی قانونا وظیفه دارد زیرساختها را در بنادر و سواحل کشورایجاد و توسعه دهد البته دراین باره مطالعاتی درحوزه کشش های تجاری انجام می شود اما اینکه تجار و صاحبان کالا در جنوب و شمال بتوانند ازتنوع بنادرو سرویس مناسبی در حوزه دریایی و بندری برخوردارشوند وبا شرایط و تسهیلات مناسبی به امر تجارت بپردازند، بسیار حایز اهمیت است. 
شایان ذکر است ظهر امروز فازدوم اولین بندر خصوصی ایران در شمال غرب استان گیلان ـ بندر آستارا ـ با حضور مقامات استانی و معاونین سازمان بنادر و دریا نوردی مورد بهره برداری قرار گرفت، همچنین نخستین فاز این بندر در فروردین ماه سال 1392افتتاح شده بود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار