۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

سهم ایران از بازار صادرات به روسیه ناچیز است

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تعاملات مثبت سیاسی بین ایران و روسیه و همچنین برخورداری از امتیاز جغرافیای مناسب برای تعاملات تجاری، سهم ایران از این بازار بزرگ بسیار ناچیز است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۲۵۳
سهم ایران از بازار صادرات به روسیه ناچیز است
ولی داداشی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ناآرامی های ترکیه و تاثیرآن بر بازارصادرات کالا به روسیه گفت: روسیه دارای بازار بزرگ و مطلوبی برای صادرات است اما با وجود تعاملات مثبت سیاسی بین ایران و روسیه و همچنین برخورداری از امتیاز جغرافیای مناسب برای تعاملات تجاری بین دو کشور، متأسفانه سهم ایران از این بازار بزرگ بسیار ناچیز است.
وی افزود: در سال 2014 ترکیه از معاملات بازرگانی و تجاری خود با مسکو درآمدی پنج میلیارد و 900 میلیون دلار به دست آورد که حدود 1.6 میلیارد دلار از آن حاصل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بود، طبیعتاً تنش‌های ایجاد شده بین روسیه و ترکیه در سال‌های اخیر و همچنین ناآرامی‌های به وجود آمده در ترکیه می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر روابط تجاری دو کشور داشته باشد.
نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صادرات کالاهای ایرانی به بازار روسیه خاطر نشان کرد: در صورتی که ایران بتواند موانع پیش‌روی صادرات به روسیه را در این برهه زمانی مرتفع کند، می‌تواند جایگزین ترکیه در صادرات به روسیه باشد.
وی با بیان جایگاه ویژه گمرک مرزی شهرستان آستارا در صادرات به روسیه اظهار داشت: با رفع چالش‌های موجود در تجارت ایران با روسیه و تسهیل تشریفات گمرکی بین دو کشور می‌توانیم شاهد رونق صادرات و برون رفت تجارت آستارا از بن‌بست اقتصادی باشیم.
داداشی با اشاره به ایجاد تسهیلات و موقعیت ها در بندر آستارا اذعان داشت: توسعه آستارا با حرکت به سوی اهداف رفاهی از قبیل فقرزدایی، رفع بیکاری و بهبود معیشت مردم حاصل می‌شود بنابراین بهبود وضعیت گمرک و تجارت، رونق بخشیدن به صنعت توریست و گردشگری، جذب سرمایه گذار برای تسریع در اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره و اجرای پروژه‌های عمرانی مفید با کمک بخش خصوصی و احیاء اصل 44 قانون اساسی از جمله برنامه ها است.
نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مثبت و اجرایی در منطقه آزاد انزلی عنوان کرد: در منطقه آزاد انزلی پروژه‌های اقتصادی، گردشگری، زیرساختی و توسعه‌ای اجرا شده است که تأثیر بسزایی بر جذب توریست و افزایش صادرات در این منطقه دارد.
وی به افزایش میزان صادرات کالاهای تولیدی اشاره و خاطر نشان کرد: معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی اخیرا اعلام کرده است، میزان صادرات کالاهای تولیدی این منطقه طی دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 133 درصد افزایش یافته است. این پیشرفت می‌تواند الگو و تلنگری برای کسانی که دست از کار کشیده‌اند و با ترویج یأس و ناامیدی در جامعه شعار نمی‌شود سرمی‌دهند، باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار