۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸

صادرات از بنادر گیلان 12 درصد رشد کرد/ رشد منفی بنادر شمالی در چهار ماهه امسال

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بر اساس آمار اخذ شده، صادرات کالا از بنادر گیلان طی چهار ماهه نخست امسال با رشد 12 درصدی همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۷۲۶
صادرات از بنادر گیلان 12 درصد رشد کرد/ رشد منفی بنادر شمالی در چهار ماهه امسالحسین چراغی در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: وضعیت بنادر گیلان از ابتدای سال جاری تا کنون با روند روبه رشدی همراه بوده است.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، طی چهار ماهه نخست سال جاری، میزان تخلیه و بارگیری در بنادر استان گیلان از رشد 45 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.                 
وی با بیان اینکه روند روبه رشد تخلیه و بارگیری در بنادر استان گیلان همچنان ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: این آمار در بنادر گیلان در حالی است که از ابتدای امسال سایر بنادر فعال در حاشیه دریای خزر دارای رشد منفی در امور بندری خود بوده اند.
این مقام مسئول در استان گیلان دلیل رشد ایجاد شده در فعالیت های بندری استان گیلان را کاهش قیمت تمام شده تخلیه و بارگیری اعلام کرد و گفت: این مهم در تمام بنادری که در مسیر رسیدن بنادر گیلان قرار گرفته اند نیز اعمال شده است.                        
وی یکی از نقاط قوت اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان را در عملکرد این اداره در خصوص صادرات کالا عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار اخذ شده، صادرات کالا از بنادر گیلان طی چهار ماهه نخست امسال نیز با رشد 12 درصدی همراه بوده است.         
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین از وضعیت رو به رشد سایر فعالیت های بندری در بنادر استان گیلان خبر داد و بیان کرد: بر اساس وضعیت موجود، پیش بینی می کنیم تا پایان سال رشد صادرات در بنادر گیلان حداقل به 15 درصد افزایش یابد.
چراغی در ادامه اعلام کرد: سیاست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان توسعه صادرات در بخش مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و کلینکر، مواد غذایی و خشکبار است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این سیاست امسال اجرایی خواهد شد.
این مقام مسئول در استان گیلان اظهار کرد: تلاش برای رونق واردات از بنادر گیلان ادامه دارد که در این راستا واردات کالاهای اساسی در گروه آهن آلات، چوب و غلات با اولویت گندم، جو، سویا و ذرت در دستور کار اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گرفته است.
وی همچنین از واردات روغن خوراکی به عنوان محصول جدیدی که تا پیش از این واردات آن از بنادر استان گیلان صورت نمی گرفت، خبر داد و اذعان داشت: تحقق این امر باعث رونق هر چه بیشتر در بخش واردات کالا به بنادر گیلان خواهد شد.
به گفته مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان، عمده صادرات انجام شده از طریق بنادر گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر شامل روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان صورت می گیرد که با توجه به سیاست توسعه صادرات از طریق بنادر گیلان، از این پس بیشتر شاهد تجارت با این کشورها خواهیم بود.
وی با اشاره به برنامه ریزیهای انجام شده در راستای توسعه ترانزیت از بنادر گیلان بیان داشت: ترانزیت یکی از پایه های مهم در راستای فعالیت های بندری محسوب می شود که توسعه بیش از پیش آن در دستور کار اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گرفته است.
چراغی خاطرنشان ساخت: بر این اساس قرار است به زودی ترانزیت کالا از مبدا قزاقستان به مقصد کشور عراق از طریق بنادر گیلان صورت گیرد.
این مقام مسئول در استان گیلان اذعان داشت: این ترانزیت در حوزه مواد سوختی و آرد از قزاقستان به عراق صورت خواهد گرفت که می تواند باعث توسعه هر چه بیشتر بخش ترانزیت بنادر گیلان شود.
وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته برای ارتقای کیفی و کمی فعالیت های بندری در بنادر استان گیلان، شاهد افزایش چشمگیر توسعه این بنادر تا پایان سال جاری باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار