۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

ضرورت رفع پدیده کشند قرمز در سواحل

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چنانچه نتوانیم تهدیدات زیست محیطی برای دریا از جمله کشند قرمز را مهار کنیم در آینده برای صنایع استقرار یافته در سواحل و دریا مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۶۱۵
ضرورت رفع پدیده کشند قرمز در سواحل
داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص عوامل به وجود آورنده پدیده کشند سرخ تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل به وجود آوردنده این پدیده مخرب طبیعی در دریا به ورود پساب های کشاورزی، خانگی و صنعتی مربوط می شود.
به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، این پساب ها حاوی مواد مغذی نیترات و فسفات هستند که با ورود به آب، نقش مواد غذایی را برای فیتوپلانکتون ها داشته و موجبات رشد آن ها را فراهم می کنند.
وی اظهار داشت: بنابراین لازم است با همکاری جدی وزارت نیرو برنامه ای مدون برای ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب شهری در شهرستان های ساحلی تدوین شود. 
میرشکار عنوان کرد: همچنین لازم است تمام واحد های صنعتی فعال در شهرستان های ساحلی نسبت به ساخت تصفیه خانه ملزم شوند.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز باید نسبت به عدم ورود پساب های کشاورزی به دریا که عمدتاً حاوی مواد آلی هستند، اقدامات لازم را انجام دهد.
وی یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده پدیده کشند قرمز را وجود ریزگردها دانست و گفت: در برخی مواقع دیده شده است که ریزگرده ها حاوی مواد مغذی و یا آهن هستند که خود این مواد با نشستن در سطح دریا، موجبات رشد شکوفایی و ناگهانی پلانکتون ها را فراهم می کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بنابراین مقابله با پدیده گرد و غبار می تواند اثرات کاهشی ایجاد پدیده کشند قرمز را نیز به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه کشور ما هم اکنون در مباحث مرتبط با توسعه دریا محور برنامه ریزیهای جامعی را انجام داده است، گفت: در این راستا استفاده از پتانسیل های دریا به منظور ایجاد اشتغال پایدار در نظر گرفته شده است.
وی استقرار صنایع در سواحل، نیاز به آب شیرین کن ها، استقرار قفس های پرورش ماهی در دریا، توسعه مزارع پرورش میگو در سواحل و ... از جمله اقداماتی است که قرار است بر اساس توسعه دریا محور در شمال و جنوب کشور ایجاد شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: بنابراین اگر نتوانیم تهدیدات زیست محیطی برای دریا از جمله کشند قرمز را مهار کنیم در آینده برای صنایع استقرار یافته در سواحل و دریا نیز مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.
به گفته میرشکار، تحقق این امر نیازمند مشارکت ارگان های مختلف برای انجام اقدامات عملی به ویژه در زمینه کنترل پساب ها است.
وی به ایجاد پدیده کشند سرخ در سال 87 در محدوده وسیعی از آبهای خلیج فارس از تنگه هرمز تا مرز آبهای خوزستان اشاره کرد و گفت: در آن سال اثرات مخرب زیست محیطی زیادی ناشی از پدیده کشند قرمز در آبهای استان هرمزگان به وجود آمد.
وی در خصوص مهار پدیده کشند قرمز گفت: امکان مهار این پدیده در صورت وسعت کم با عملیات فیزیکی وجود دارد اما باید گفت که پیشگیری از به وجود آمدن این پدیده با کنترل پساب ها و ریزگردها بسیار ارزان تر از مبارزه با این پدیده بعد از به وجود آمدن آن است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پدیده کشند قرمز همواره در آبهای خلیج فارس به صورت متعدد گزارش می شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری مشترک وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سایر ارگان های مربوطه با کنترل پساب های صنعتی، خانگی و کشاورزی و نیز کنترل ریزگردها، نسبت به مهار پدیده شکوفایی جلبکی اقدامات لازم را انجام دهیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار