۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴

افزایش 40 درصدی صید فانوس ماهیان دریای عمان

مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 40 درصدی صید فانوس ماهیان دریای عمان طی سه ماهه نخست امسال خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۲۱۴
افزایش 40 درصدی صید فانوس ماهیان دریای عمانمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده ، از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و 700 تن فانوس ماهی در آبهای عمان صید شده است.                                         
مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: صید فانوس ماهیان در آبهای عمان طی سه ماهه نخست سال جاری با افزایش 40 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.                        
وی بیان کرد: طی سه ماه نخست سال گذشته در مجموع هزار و 800 تن فانوس ماهی صید شده بود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد: سال گذشته در مجموع 10 هزار تن فانوس ماهی صید شده که در مقایسه با میزان صید سال 93 از رشد 80 درصدی برخوردار بود.                                        
وی میزان هدف گذاری تعیین شده برای صید فانوس ماهیان در سال جاری را 20 هزار تن عنوان کرد که در صورت تحقق آن شاهد رشد صد درصدی صید این گونه ماهی خواهیم بود.                                                  
وی راهکار اندیشیده شده برای رشد دو برابری صید فانوس ماهیان در سال جاری را افزایش ناوگان صید این گونه ماهی در آبهای عمان عنوان کرد.
آخوندی با اشاره به اینکه صید فانوس ماهیان هم اکنون جزو سه اولویت نخست تعیین شده از سوی سازمان شیلات ایران در کنار پروژه های پرورش ماهی در قفس و توسعه پرورش میگو تعیین شده است، اضافه کرد: امیدواریم در سالهای نه چندان دور به چشم انداز تعیین شده در خصوص میزان صید فانوس ماهیان دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه تحقق این هدف تحول صنعت صیادی کشور را به دنبال خواهد داشت، گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته باید سالانه 300 هزار تن فانوس ماهی از آبهای عمان توسط صیادان ایرانی صید شود.
مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری تعداد شناورهای فعال برای صید فانوس ماهیان به 70 فروند خواهد رسید.
به گفته وی تعدادی از این شناورها در شرکت های کشتی سازی داخلی ساخته می شوند و بخشی دیگر نیز وارداتی خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه این کشتی ها جنس فلزی دارند و در اعماق بین 40 تا 60 متر می توانند به صید فانوس ماهیان بپردازند، عنوان کرد: هر کدام از این شناورهای ظرفیت نگهداری 150 تا 250 تن ماهی را دارند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران به تامین اعتبار خرید این شناورها از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: از آنجا که ساخت و یا خرید این شناورها به اعتبارات بسیار زیادی احتیاج دارد، لذا سرمایه گذاران بخش خصوصی بدون حمایت و اخذ تسهیلات نمی توانند نسبت به ورود به بخش توسعه صید فانوس ماهیان ورود یابند.
آخوندی اظهار داشت: بر اساس برآورده های صورت گرفته سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش صید فانوس ماهیان می توانند ظرف مدت سه سال به سود دهی بسیار خوبی برسند.
مدیر کل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران، ذخایر فانوس ماهیان در آبهای عمان بسیار چشمگیر است که متاسفانه با وجود چنین ظرفیتی طی سالهای گذشته بهره برداری لازم و مناسب از این ذخایر صورت نگرفته است.
وی گفت: این در حالی است که فانوس ماهیان گونه های آبزی با عمر کوتاه هستند که توسط سایر آبزیان مورد تغذیه قرار می گیرند اما می توان با صید پایدار میزان قابل توجهی فانوس ماهی در سال صید و صادر کرد.
آخوندی با بیان اینکه مهمترین کاربری فانوس ماهیان در صنایع پودر ماهی است، خاطرنشان ساخت: می توان علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات پودر ماهی فانوس ماهیان را به مقدار قابل توجه سالانه انجام داد که این اقدام ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
برچسب ها: فانوس ماهیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار