۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
برای نخستین باردر ایران صورت گرفت:

انتشار چارت های الکترونیکی از آبهای کشور

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از تهیه 30 عدد سلول چارت الکترونیکی دریایی (ENC) از آبهای تحت حاکمیت در منطقه شمال خلیج فارس، برای نخستین بار،خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۹۸۹
انتشار چارت های الکترونیکی از آبهای کشوربه گزارش مانا محمد رضا قادری با اعلام این خبر گفت: در سال ٩٤ برای نخستین بار، تعداد ٣٠ سلول چارت الکترونیکی دریایی (ENC) از آبهای تحت حاکمیت در منطقه شمال خلیج فارس با استفاده از توان متخصصان داخلی (سازمان نقشه برداری کشور) تهیه و با هماهنگی شرکت پریمار نروژ در اختیار دریانوردان و کشتیهای متقاضی قرار گرفت.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد از سوی دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی خاطر نشان کرد: دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان ارشد عضو دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی، نسبت به صحه گذاری و تصویب چارت ها اقدام و در نهایت پس از تائید نهائی اعضای‌ کمیته ملی هیدروگرافی، امکان توزیع در سطح جهان برای بهره برداری دریانوردان را فراهم ساخته است.
وی افزود: در این فرآیند به منظور صحه گذاری نهائی،‌ چارت‌های مذکور به اداره هیدروگرافی کشور نروژ ارسال و پس از انجام برخی اصلاحات جزئی، بر اساس استانداردهای IHO از قبیل S-٥٧ وS-٦٣ ، صحه‌گذاری نهائی شد.
قادری با بیان اینکه دریانوردان با استفاده از نقشه های به روز دریایی می توانند سفر ایمنی را در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران تجربه کنند، خاطر نشان کرد: با صحه گذاری نهائی، دریانوردان قادر خواهند بود تا ضمن خرید لوح فشرده این سلول های ENC و بارگذاری کردن (Upload) آنها در سامانه نمایش اطلاعات چارت های الکترونیکی دریایی (ECDIS) کشتی ها، آخرین نسخه از نقشه‌های مذکور را در اختیار داشته و با استفاده از نقشه های به روز دریایی سفری ایمن را در هنگام تردد در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران تجربه کنند.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصویب مهمترین اهداف کمیته ملی هیدروگرافی در سال 1395عنوان کرد: دراولین جلسه کمیته ملی هیدروگرافی در سال جاری، یکی از مهمترین اهداف کمیته ملی هیدروگرافی در سال ١٣٩٥، صحه‌گذاری ١٠٠ سلول چارت الکترونیکی دریایی دیگر از آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت بنادر شمالی و جنوبی بود که این مهم مورد تصویب واقع شد.
وی در این باره افزود: باتصویب این هدف نه تنها پوشش ساحلی (Coastal) در محدوده شمال خلیج فارس و دریای عمان را برای دریانوردان ارائه می شود،‌ بلکه در سایر اندازه ها و مقیاس ها اعم از Harbor و Approach نیزمی توان بیشتر بنادر اصلی کشور را که در آنها تردد بین‌المللی انجام می‌پذیرد، پوشش داد.
شایان ذکر است به منظور تسریع و بهینه سازی فرآیند تهیه و صحه گذاری چارت های ENC، در نیمه دوم سال ١٣٩٤ یک دوره پنج روزه با حضور اساتیدی از دو شرکت اروپائی پریمار نروژ و ٧Cs آلمان توسط اداره کل عملیات و ایمنی دریائی سازمان برگزارشد، حاصل آن آموزش بیش از ١٥ نفر از کارشناسان مرتبط با تولید چارتهای الکترونیکی در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری و ستادکل نیروهای مسلح به همراه کارشناسانی از این سازمان بوده است.
برچسب ها: خلیج فارس نروژ
ارسال نظرات
آخرین اخبار