۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

شناورهای صید صنعتی به زودی رفع توقیف می شوند

با تشکیل جلسه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان مقرر شد ظرف چند روز آینده دستور رفع توقیف شناورهای صید صنعتی صادر شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۵۳
شناورهای صید صنعتی به زودی رفع توقیف می شوندمدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از زمان توقیف 18 فروند شناور صید صنعتی توسط دادستانی کنارک در تاریخ دهم خرداد ماه تا کنون جلسات متعددی از سوی سازمان شیلات ایران با مقامات مربوطه در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده است.
امان الله حیات داوودی افزود: به همین منظور رئیس سازمان شیلات نیز نامه هایی را به طور جداگانه برای استاندار و سخنگوی قوه قضایه برای رفع مشکل به وجود آمده برای شناورهای صیادی ارسال کرده است.                                   
وی با تاکید بر غیرقانونی بودن اقدام دادستانی کنارک، خاطرنشان ساخت: در نهایت روز گذشته با حضور نمایندگان حقوقی سازمان شیلات ایران و مقامات استانی سیستان و بلوچستان، جلسه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان ویژه رسیدگی به مسئله توقیف شناورهای صیادی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه نمایندگان صید صنعتی نیز حضور داشتند، عنوان کرد: در نهایت در این جلسه اقدام دادستان کنارک مبنی بر توقیف شناورها بی اساس اعلام شد و بر شرکت کنندگان در جلسه روشن شد که فعالیت شناورهای صید صنعتی هیچ گونه ارتباطی به فعالیت شناورهای سنتی ندارند و مانعی برای صید آنها محسوب نمی شود.                                      
عضو عالی کمیته آبزیان تصریح کرد: در پایان جلسه مقرر شد به سرعت جلسه شورای تامین شهرستان چابهار تشکیل و رفع توقیف شناورهای صید صنعتی در یکی دو روز آینده اعلام شود.
حیات داوودی بیان داشت: دادستان کنارک از شناورهای صید صنعتی خواسته بود در فاصله 12 مایلی از ساحل و در اعماق 350 متری نسبت به صید اقدام کنند.
وی افزود: این در حالی است که مجوز صادر شده از سوی سازمان شیلات ایران برای صید صنعتی، صید در هشت مایلی آبهای ساحلی و در اعماق 120 متری دریا است.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی با بیان اینکه توقیف شناورهای صید صنعتی در پی شکایت برخی از مالکان شناورهای صید سنتی صورت گرفته بود، بیان کرد: این در حالی است که شناورهای صید سنتی در اعماق 20 متری دریا به صید می پردازند که هیچ گونه ارتباطی با مقوله صید صنعتی ندارد.
وی به وارد شدن خسارت بسیار زیاد طی مدت زمان توقیف شناورها به مالکان و کارکنان شناورهای صید صنعتی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته تا به امروز بیش از 40 میلیارد ریال این شناورها متضرر شده اند.
حیات داوودی در خصوص نحوه پرداخت خسارت وارده به شناورهای صید صنعتی گفت: در حال حاضر در پی رفع توقیف و آزاد سازی شناورهای صید صنعتی هستیم.
وی با اشاره به اینکه صید صنعتی تابستانه همچون سالهای گذشته از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا نیمه های شهریورماه ادامه خواهد داشت، یادآور شد: همچون سالهای گذشته، صید صنعتی زمستانه نیز از اواسط آبان ماه برای صید هدف میکتوفیده و ماهیان شبه شوریده تا اواخر فروردین ماه سال بعد انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه محدودیت در صید صنعتی، مشکلات و ضررهای مالی فراوانی را برای مالکان این نوع شناورها و کارکنان آنها به وجود آورده است، تاکید کرد: هم اکنون نیز به دلیل کاهش ذخایر در آبهای عمان، صید قابل قبولی از صید صنعتی به دست نمی آید و سال به سال شاهد کاهش میزان صید ماهیان به ویژه ماهیان غیرماکول در آبهای عمان هستیم.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی تاکید کرد: بنا به تصمیم سازمان شیلات ایران، بیش از 10 سال است که صید صنعتی در آبهای عمان برای حفظ ذخایر، محدود شده است.
برچسب ها: صید صنعتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار