۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
درسال جاری:

پیش بینی درآمد 500 میلیون دلاری از صادرات آبزیان

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادارت آبزیان ایران گفت: پیش بینی می شود در سال جاری، حداقل 500 میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات انواع آبزیان برای کشور کسب شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۷۹۳
پیش بینی درآمد 500 میلیون دلاری از صادرات آبزیان  ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: از مجموع صادرات انجام شده در سال گذشته 460 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل شد.
وی افزود: صادرات آبزیان انجام شده در سال گذشته شامل صادرات انواع ماهیان پرورشی کپور، آزاد، قزل آلا، میگو و ماهیان غیرماکول به کشورهای هدف بوده است.                                
وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود میزان صادرات آبزیان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه باشد.
وی تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می شود در سال جاری، حداقل 500 میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات انواع آبزیان کسب شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اهمیت شمردن نقش میگوی پرورشی در صادرات آبزیان عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال حدود 20 هزار تن میگوی پرورشی تولید شود که بخش عمده ای از آن صادر خواهد شد.
وی با بیان آماده سازی مزارع برای شروع پروژه های پرورشی اذعان داشت: هم اکنون پرورش دهندگان ماهی و میگو که بخش مهمی از صادرات آبزیان را به عهده دارند در حال آماده سازی مزارع برای شروع پروژه های پرورشی هستند.
این مقام مسئول در اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در خصوص میزان تولید خاطرنشان ساخت: نیمه نخست سال نمی توان در خصوص میزان تولید به طور قاطع اظهار نظر کرد اما با شروع نیمه دوم سال و آغاز برداشت محصولات پرورشی ماهی و میگو، آمارهای دقیق تری می توان اعلام کرد.                                  
قاسمی با بیان عدم شیوع بیماری در مزارع و استخرهای پرورشی اظهارامیدواری کرد: با عدم شیوع بیماری در مزارع و استخرهای پرورشی آبزیان در سال جاری شاهد افزایش قابل قبولی در تولیدات آبزیان و به دنبال آن صادرات باشیم.
وی با اشاره به بارندگی صورت گرفته در زمستان و بهار تصریح کرد: البته بارندگی های قابل قبول صورت گرفته در زمستان و بهار و آبگیری استخرهای پرورشی، نوید بخش تولید مناسبی از آبزیان پرورشی در سال جاری است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در ادامه عنوان کرد: علاوه بر ماهیان پرورشی و میگوی پرورشی، ماهیان غیرماکول صید شده توسط شناورهای صید صنعتی، بخش دیگری از صادرات آبزیان را به خود اختصاص می دهند.
این مقام مسئول در اتحادیه تعاونی های تکثیر پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به میزان صید آبهای عمان و خلیج فارس یادآور شد: میزان صید در آبهای عمان و خلیج فارس کاملاً به دریاروی صیادان و ذخایر آبهای خلیج فارس بستگی دارد و از قبل نمی توان رقم مشخصی را از میزان صید پیش بینی کرد.
وی عنوان کرد: ماهیان صید شده از دریا نیز پس از انجماد و بسته بندی از همان زمان صید به تدریج روانه بازار صارداتی خواهند شد.
به گفته قاسمی، صید ماهیان استخوانی شامل کپورماهیان، کفال و ماهی سفید در دریای خزر نیز به مصرف کامل بازار داخلی می رسد و صادراتی از آن صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به صادرات برخی گونه های پرورشی اذعان داشت: صادرات برخی گونه های پرورشی از جمله کپورماهیان و ماهیان قزل آلا نیز که مربوط به تولیدات سال گذشته است، از ابتدای سال جاری تا کنون به تدریج انجام می شود و این روند صادرات تا پایان سال جاری همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران افزود: همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، عمده صادرات آبزیان در نیمه دوم سال و با اتمام دوره پرورشی صورت خواهد گرفت و در آن زمان است که می توان پیش بینی دقیق تری از میزان صادرات آبزیان و مقایسه آن با سالهای گذشته انجام داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار