۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

تالاب هورالعظیم جان گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با رهاسازی آب، بیش از 50هزار هکتار از بخش های خشکیده تالاب بین المللی هورالعظیم آبگیری شده و چشم انداز زیبایی از تالاب شکل گرفته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۷۶۰
تالاب هورالعظیم جان گرفت

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به روند مناسب آبگیری تالاب هورالعظیم در غرب خوزستان گفت: با توجه به تصاویر ماهواره ای، حوضچه های 1، 2 و 3 تالاب هورالعظیم به زیر آب رفته است.
وی افزود: هم اکنون ورود آب به تالاب هورالعظیم به 80متر مکعب رسیده است که این میزان در طول سال های گذشته بی سابقه است.
لاهیجان زاده با اشاره به روند مطلوب رهاسازی آب از سد کرخه به عنوان تنها منبع آب تالاب هورالعظیم اظهار داشت: با توجه به ذخیره سازی چهارونیم میلیارد متر مکعبی دریاچه سد کرخه، هیچگونه نگرانی بابت رهاسازی آب نداریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با ابرازامیدواری نسبت به احیای کامل این تالاب طی دو تا سه سال آینده گفت: احیای این تالاب می تواند حجم زیادی از ریزگردها که در یک دهه اخیر استان خوزستان را بشدت آزار داده کاهش دهد و یک بار دیگر حیات به این تالاب مهم را بازگرداند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در جریان سیلاب فروردین ماه امسال گفته بود این حجم آب ناشی از سیلاب می تواند نگرانی ها در خصوص تامین آب کشاورزی و تالاب های خوزستان را کاهش دهد.
سیلاب مهیب امسال در خوزستان و مناطق بالادست منجر به افزایش آب دریاچه سد کرخه از 900میلیون مترمکعب به چهارونیم میلیارد متر مکعب شد.
لاهیجان زاده در ادامه به روند آبگیری تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: روند آبگیری این تالاب نیز بخوبی در حال انجام است و در چند هفته آینده خط انتقال آب کارون به تالاب شادگان وارد مدار می شود.
تالاب شادگان در سال های اخیر نیز به علت کاهش دبی رودخانه مارون، جراحی و خشکسالی کم سابقه با مشکلات عدیده زیست محیطی و کاهش 70درصدی پهنه آبی مواجه بوده است.

برچسب ها: هورالعظیم تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار