۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد:

تقویت صادرات غیرنفتی در دستور کار بنادر استان گیلان

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان از آمادگی بنادر استان گیلان برای استفاده از ظرفیت بازارصادراتی روسیه از طریق حمل و نقل ترکیبی خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۷۲۸
تقویت صادرات غیرنفتی در دستور کار بنادر استان گیلان

مهندس حسین چراغی درگفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت صادرات محصولات تولیدی گفت: صادرات محصولات تولیدی در کشورنقش مهمی در تحقق وعمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در این راستا دارد.
وی افزود: مقوله صادرات و نفوذ در بازار کشورهای حاشیه دریای خزر در بحث اقتصاد مقاومتی بسیار حایز اهمیت است و یکی از مولفه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به  نفت است. همچنین از مهم ترین محورهای صادرات، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، خشکبار، مواد پروتینی و مصالح ساختمانی ایران به روسیه است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به پتانسیل بالای بازار روسیه خاطرنشان کرد: درمیان کشورهای حاشیه خزر روسیه به تنهایی دارای پتانسیل بازار 6 میلیارد دلاری در حوزه محصولات خام کشاورزی دارد.
وی همچنین با بیان نقش بنادر در تجارت خارجی اذعان داشت: با توجه به توافقات بعمل آمده با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو از دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار، نقش بنادر و حلقه های مختلف متعامل در تجارت خارجی بسیار تعیین کننده و با اهمیت است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان در همین راستا افزود: طبق برنامه ریزی های در دست اقدام در بنادر گیلان، آمادگی داریم با حمل و نقل ترکیبی کالاهای روسیه را به صورت صادرات و ترانزیت تبادل و از ظرفیت بازار صادراتی روسیه استفاده کامل کنیم.
چراغی ضمن تاکید بر برنامه های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار داشت: اهم برنامه های این استان شامل؛ همکاری بین ارگان های متعامل دراستان در زمینه مباحث فنی و کاربردی با جزئیات صادرات و ترانزیت کالا، لجستیک، بیمه، ترخیص، مباحث حقوقی و قانونی، حمایت از پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایران و روسیه، بازاریابی کالاهای ایرانی و راه ورود به بازارهای کشورهای مشترک‌المنافع، رفع موانع لجستیکی در صادرات و ترانزیت کالا به بازار روسیه خواهد بود.
وی هماهنگی و هم افزایی کلیه ارگانهای تاثیر گذار در تجارت خارجی از طریق بنادر استان را مهم دانست و گفت: در این راستا بررسی های لازم را برای کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی از طریق بندر انزلی بعمل آورده ایم، اما باید به این نکته توجه کرد که تحقق این امر در گرو همکاری، هماهنگی و هم افزایی کلیه ارگان های تاثیر گذار در تجارت خارجی از طریق بنادر استان خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به لزوم ایجاد تسهیلات گمرکی و افزایش سرعت تنظیم اسناد گمرکی خاطر نشان کرد: درج اطلاعات کالاهای صادراتی ایران به زبان روسی بر روی کالا ها، اسناد حمل و در سایت گمرک ایران برای استفاده صادرکنندگان و آگاهی از اطلاعات کالا ازجمله اقدامات حایز اهمیت است.
چراغی با بیان اهمیت ایجاد پنجره واحد به منظور توسعه صادرات و ترانزیت میان ایران و روسیه و گفت: ایجاد پایانه های صادراتی در بنادر برای بسته بندی، انجام فعالیت های لجستیکی و بخصوص برند سازی ( علامت تجاری ) بطوریکه یک کد منحصر به فرد به کالا داده شود تا کالاها در گمرکات دو کشور با آن شماره شناسایی شوند از دیگر اقدامات ضروری است.
وی در خاتمه اظهاراتش افزود: ایجاد خطوط منظم کشتیرانی بین بندر انزلی و بنادر کشورهای حاشیه خزربرای افزایش سرعت انتقال کالاهای صادراتی بویژه کالاهای فاسد شدنی، ایجاد زیر ساخت ها و تجهیزات نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر انزلی و سرمایه گذاری توسط شرکت های روسی در بندر انزلی برای تضمین استمرار در ارتباط تجاری و تبادل کالا در بلند مدت از جمله مواردی است که می بایست مورد توجه قرارگیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار