مهندس حسین چراغی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به افتتاح پست دوم اسکله آستارا گفت: در حال حاضر بندرآستارا با دارا بودن یک پست اسکله عملیاتی وافتتاح پست دوم اسکله درهفته دولت، ظرفیت تخلیه و بارگیری خود را به یک میلیون تن افزایش می دهد.
وی افزود: براساس افزایش ظرفیت این بندر، سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز آبخور متناسب برای حضورکشتی ها با ظرفیتهای مختلفی در آبهای خزر را ایجاد کرده است تا کشتی با سایزهای مختلف بدون هیچ مشکلی به بندر آستارا تردد کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به وضعیت مطلوب لایروبی بندر انزلی خاطر نشان کرد: از نظرلایروبی، بندر انزلی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و ما می توانیم تمامی کشتی های با بالاترین سایز و بیشترین آبخوری که در خزر تردد می کنند را پذیرش کنیم و هیچ مشکلی در بنادرانزلی و آستارا برای ورود و خروج کشتی ها نداریم.
چراغی با اشاره به مزایده لایروبی بنادر شمال کشورعنوان کرد: براساس نتیجه مزایده لایروبی در شمال کشور، لایروبی بنادر شمالی کشور بصورت یکپارچه به شرکت خط دریا بندر واگذار وهمچنین بندر کانونی و مرکزی این قرارداد، بندرانزلی انتخاب شده است و امیدواریم با اقدامات و تغییر و تحولی که در دست اجرا است ازانتهای ماه خرداد این قرار داد به مدت پنج سال اجرایی شود.
وی با بیان چگونگی جذب پیمانکار برای لایروبی بنادر شمال کشور اذعان داشت: برای جذب پیمانکار در حوزه لایروبی از اکران عمومی استفاده شد، بعد از یک الی دو بار اکران عمومی به دلیل اینکه نرخ های اعلام شده توسط شرکت ها به نرخ کارشناسی سازمان که بر اساس مدل مالی طراحی شده بود نزدیک نبود، در نتیجه نتوانستند در این حوزه ورود کنند نهایتا سازمان با یک مکانیزم دیگری به واگذاری قرارداد اقدام کرد و این قرار داد به شرکت خط دریا بندر سپرده شد.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به حضور شرکت نگین سبز در عملیات لایروبی بنادر شمالی کشور عنوان کرد: در گذشته شرکت نگین سبز تحت یک قرارداد کوتاه مدت در حال عملیات لایروبی بوده است که در حال حاضر ما در دوره گذار و در مرحله انتقال به قرارداد بلند مدت هستیم و تا این انتقال صورت گیرد زمان کوتاهی را نیاز داریم و در سریع تر زمان این جابه جا صورت خواهد گرفت.
به گفته وی شرکت خط دریا بندر بصورت کامل جایگزین این شرکت می شود و کل بنادر شمالی تحت لایروبی این شرکت قرار خواهد گرفت.
چراغی درباره علت عدم افزایش تعرفه های تخلیه و بارگیری بنادر خاطر نشان کرد: هر ساله تعرفه های تخلیه و بارگیری بازنگری می شود و متناسب با شرایط جدید اقتصادی از سوی واحد تعرفه و توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی نرخ جدید تعیین و به بنادر ابلاغ می شود و بطور معمول سالانه 10 تا 15 درصد نرخ تعرفه افزایش می یابد اما تا به امروز برای تعرفه سال 95 هیچ گونه اعلام رسمی نشده است و با تعرفه قبلی در حال عملیات هستیم .
شایان ذکر است در اواخر اسفندماه سال گذشته شرکت تایدواتر خاورمیانه مدعی شد: این شرکت طی برگزاری مناقصه برنده برون سپاری لایروبی بنادر شمال کشور شده است و بر این اساس حدود 300 میلیارد تومان از این قراردادها از آن مجموعه تایدواتر است.
به استحضار میرسانم اینجانب احمدرضا قباخلو مالک جرثقيل 150 تن بوم خشک و گراپ 5 متر مکعبی هستم و فعالیت بنده لایروبی کنار اسکله تا عرض 25 مترمیباشد. روزومه کارکردبنده برداشت بیش از 300000 هزار متر مکعب لای در بنادر شمال وجنوب میباشد. درصورت لایروبی کنار اسکله بنده آمادگی لازم را دارم. قبلا از بذل وتوجه حضرتعالی کمال سپاس را دارم.
شماره تماس 09125326345
09123362740