به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست نوشت: رشد اقتصادی پایین درچین و روسیه، مسیر تجاری اروپا-آسیا را با افت جابجایی کانتینری در سه ماه نخست سال جاری رو به رو ساخت و در نتیجه، جابجایی کانتینری بنادر اروپایی، نیز روند کندی به خود گرفت.
بندرهامبورگ -بزرگترین بندر کانتینری آلمان- با کاهش 3.4 درصدی در جابجایی کانتینری در مدت زمان سه ماه نخست سال جاری روبرو شد.
بر اساس این گزارش از میان سه بندر بزرگ اروپا، تنها بندر آنتورپ بلژیک، سه ماه نخست سال جاری را با رشد مثبت در جابجایی کانتینری سپری کرد و دو بندر دیگر-هامبورگ آلمان و روتردام هلند- روند تنزلی در جابجایی کانتینری را به نمایش گذاشتند..
بندر هامبورگ آلمان جابجایی 2.2 میلیون TEU کانتینررا از ژانویه تا مارس را مشاهده کرد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، با میزان جابجایی کمتری چون 78 هزار TEU روبرو شد..
مقامات بندر هامبورگ آلمان دلیل این افت را منسوب به روند کند تجارت در چین و روسیه می دانند.
بندر هامبورگ همانند سایر بنادر اروپا از افت رشد تجاری درمسیر تجاری آسیا –اروپا که به دلیل بار اضافی و میزان پایین تقاضای مشتریان رخ داد، متاثر شده است.
لازم به ذکر است، علیرغم افت رشد جابجایی کانتینری، بندر هامبورگ آلمان موفق به برقراری خطوط سرویس دهی جدید در سه ماه نخست سال جاری شد که در راستای جبران خسارات، بی تاثیر نبود.
لویدزلیست در ادامه نوشت: علاوه بر این برگشت خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اروپا، دریچه امید به روی بندر هامبورگ گشود تا بتواند برای تبدیل شدن به هاب ترانشیب اصلی منطقه برای صادرات و واردات محمولات از ایران، تلاش کند.
بندر روتردام هلند-بزرگترین بندر کانتینری اروپا- نیز همسو با بندر هامبورگ آلمان، با جابجایی سه میلیون TEU در سه ماه نخست سال جاری، کاهش 3.9 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرد. مقامات بندر روتردام رشد اقتصادی نامطلوب در چین، روسیه و برزیل را عامل اصلی افت جابجایی کانتینری به شمار می آورند.
نکته قابل توجه اینکه بندر آنتورپ بلژیک که از بزرگترین بنادر اروپا محسوب می شود ،در جهت عکس عمل کرد و بر خلاف بنادر هامبورگ و روتردام، با جابجایی 2.5 میلیون TEUدر سه ماه نخست سال جاری ،رشد 4.6 درصدی را به نمایش گذاشت.