به گزارش گروه بین الملل مانا، ماریو مورنو اقتصاد دان ارشد تجارت دریایی هشدار داد: صادرکنندگان کارگوهای کانتینری با رکود جهانی اقتصاد گلاویز هستند، عواملی مانند ارزش بالای پول رایج آمریکا، کاهش چشم گیر واردات به چین، تاثیر تغییرات اعمال شده و قوانین جدید در کنوانسیون دریایی برای حفظ امنیت دریایی و نیاز به داشتن گواهینامه توزین کانتینری شرایط را پیچیده تر ساخته است.
اما مهم تر از همه موارد ذکر شده حضور دوباره و قدرتمندانه ایران به عرصه تجارت جهانی در پی لغو تحریم ها رقبا را آشفته و سردرگم ساخته است.
یک اقتصاددان معروف دیگری نیزبه این مطلب اشاره کرد: اگرچه آمریکا از مزیت رقابتی در کشاورزی، کالاهای عمده و بخش انرژی بهره می برد اما وضعیت ضعیف بازار صادرات کشور مذکور بزرگترین سد پیشرفت و شکوفایی اقتصادآمریکا به شمار می آید.
او در ادامه افزود:اگرچه به دلیل قدرت دلار آمریکا،کشورهای دنیا وارد کردن محصولات کانتینری از این کشور را مقرون به صرفه ارزیابی نمی کنند، اما زیرساختارهای ضعیف عامل مهم تری است که باید مورد توجه شدید قرار بگیرد.
این اقتصاددان این مطلب مهم را نیز متذکرشد: بدتر شدن شرایط زیر ساختارهای آمریکا، یک معزل جدی به حساب می آید که با راه اندازی کانال توسعه یافته پاناما مرتفع نخواهد شد، اما بهبود وضعیت آبراه می سی سی پی می تواند از سختی مشکل تا حدی بکاهد.
پانلیست لاری یکی از شرکا بخش صنعتی حمل ونقل FTR گفت: قدرت دلار و اقتصاد دریایی ضعیف آمریکا، شرایط صادرات نامطلوبی را رقم زده اند، حتی نرخ کرایه های حمل کشتی ها نیز نامناسب به نظر می رسند.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که رئیس انجمن بندری آمریکا، در کنفرانس سالیانه تجارت بین المللی خاطر نشان ساخت: آمریکا اگر بخواهد به تقاضای کالا به خوبی پاسخ دهد باید در ابتدا پایه های ساختارهای حمل ونقل اش را مستحکم کند.