به گزارش گروه بین الملل مانا، میزان جابه جایی ها در میان ماه های آوریل تا دسامبر سال 2015 در بنادر اصلی هند جمعاً به 44.7 میلیون تن رسید که در این میان بندر مورموگائو بیشترین سهم را دراین افزایش داشت.
بر اساس این گزارش، میزان جابه جایی در 12 بندر اصلی هند در سه ماهه ابتدایی سال مالی 2015-2016 از 433.5 به 447.1 میلیون تن رسید.
هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا بر طبق برنامه ریزی های نخست وزیر این کشور سرمایه گذاری های بزرگی به بخش صنعت حمل و نقل اختصاص داده است.
در شش ماهه ابتدایی سال مالی 2015-2016 بندر مورموگائو واقع در غرب گوا با 35.3 درصد افزایش جابه جایی سهم عمده ای در افزایش کل جابه جایی ها در میان 12 بندر مهم کشور هند داشت که دلیل اصلی آن صادرات تولیدات معدنی از جزیره گوا است.
بنادر چیرامبارانار واقع در تامیل و بنادر هالدیا و کلکته هر دو واقع در ایالت کلکته به ترتیب با 19.3 و 13.8 و 12.5 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
دیگر بنادر مهم هند شامل پارادیپ، کاندلا، توچین، کاماراجار، بمبئی و جواهر لعل نهرو و نیز هر کدام به ترتیب 5.2، 4.3، 3.1، 1.5، 0.5 و 0.3 درصد افزایش جابه جایی ها را تجربه کردند.
در این میان بنادر اصلی هند، بندر کاندلا واقع در بمبئی با جابه جایی جمعاً 73.87 میلیون تن در سه ماهه ابتدایی سال مالی 2016-2015 بیشترین سهم از جابه جایی ها را به خود اختصاص داد.
پس از این بندر می توان از بنادر پارادیپ با 50.1 میلیون تن و بندر جواهر نعل نهرو با 48.2 میلیون تن به عنوان شلوغ ترین بنادر هند نام برد.
جابه جایی زغالسنگ و کود نیز با 9.4 و 5.9 درصد نیز در زمان یاد شده بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.
به هر حال، جابه جایی سنگ آهن با کاهش 37.9 درصدی در 9 ماهه ابتدایی سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال 2014 روبرو شد.