۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

اعمال محدودیت واردات ماهی به نفع کشور نیست

اعمال محدودیت در واردات ماهیان به کشور از سوی دامپزشکی، مشکلاتی بسیاری را برای فعالان در صنعت شیلات کشور به همراه آورده است که به نفع اقتصاد کشور نیست.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۰۸۵
اعمال محدودیت واردات ماهی به نفع کشور نیست
رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اذعان داشت: هم اکنون صادرات میگوی پرورشی به دلیل مانع تراشی های انجام شده توسط سازمان دامپزشکی با کندی پیش می رود.                                                 
علی اکبر خدایی ادامه داد: هنوز قرارداد لازم بین سازمان های دامپزشکی ایران و چین به منظور صادرات مستقیم میگوی ایران به چین صادر نشده است.
وی گفت: بنابراین هم اکنون شاهد صادرات غیر مستقیم میگوی ایران به چین از طریق کشور واسطه ویتنام هستیم که باعث کاهش سود اقتصادی برای صادرکنندگان می شود.                                                                                                                       
وی خاطرنشان ساخت: به نظر می رسد انعقاد قرارداد برای صادرات مستقیم محصولات میگو به چین جز اولویت های کاری سازمان دامپزشکی قرار ندارد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران بیان کرد: امیدواریم تلاش های سازمان دامپزشکی برای انعقاد قرارداد با کشور چین در راستای صادرات مستقیم میگو به این کشور با سرعت بیشتری انجام شود.                                                                                                      
وی در ادامه گفته های خود همچنین به اعمال سیاست هایی مبنی بر محدودیت واردات ماهیان تجاری و صنعتی از سوی سازمان دامپزشکی اشاره کرد.
خدایی بیان کرد: جلوگیری از واردات ماهیان به کشور باعث به وجودآمدن ضررهای اقتصادی فراوانی به صنعت شیلات کشور خواهد شد.
به گفته وی، هم اکنون سالانه 50 هزار تن انواع آبزیان به خارج از کشور صادر می شود که درآمدی معادل 300 میلیون دلار را برای کشور به همراه خواهد داشت.                                                                                             
رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران بیان کرد: این در حالی است که برای واردات 50 هزار تن ماهی به کشور فقط 70 میلیون دلار هزینه می شود، چرا که ماهیان وارداتی با قیمت های بسیار پایینی در حدود کیلویی 1.5 دلار خریداری و وارد کشور می شوند.                       
وی گفت: همین امر باعث می شود که بتوانیم در بازار داخلی و برای تامین نیاز بازار به ماهی، آبزیانی با قیمت پایین و به اندازه کافی عرضه کنیم.
وی با اشاره به اینکه ماهیان وارداتی همچون گونه های تیلاپیا و هوکی با قیمت بسیار پایین در فروشگاه های کشور عرضه شده است، اذعان داشت: این ماهیان به دلیل قیمت بسیار پایین بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اند.                                
خدایی در ادامه تاکید کرد: همچنین واردات ماهی به دلیل فعالیت های جهت عمل آوری و بسته بندی باعث افزایش اشتغال زایی نیز خواهد شد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی کشور خاطرنشان ساخت: تولید و پخش ماهی در کشورمان جوابگوی نیاز مصرف کنندگان نیست، بنابراین واردات ماهی امر ضرروی است اما هم اکنون سازمان دامپزشکی با اعمال محدودیت در این امر، مشکلاتی را برای صنعت شیلات به همراه آورده است.
وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی خواهان صدور مجوزهای بهداشتی از سوی کارشناسان این سازمان در کشوری است که محصول از آنجا خریداری می شود که این امر برای وارد کنندگان ضررهای اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت.                                 
خدایی در ادامه گفته های خود به مانع تراشی های سازمان محیط زیست در راستای پرورش ماهیان تیلاپیا در کشور اشاره کرد و گفت: تمام ایرادات گرفته شده مبنی بر مضرات پرورش ماهیان تیلاپیا بی اساس است.                                                                                 
وی گفت: هم اکنون بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی جزو بزرگترین وارد کننده های این ماهی محسوب می شوند و هیچ گونه مشکلی نداشته اند اما در کشور ما فقط جنبه های منفی آن دیده می شود.                                                                             
به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان کشور تصریح کرد: در حال حاضر 132 کشور جهان به پرورش ماهیان تیلاپیا در حجم گسترده اشتغال دارند.
وی بیان کرد: قیمت پایین و رشد سریع این گونه باعث شده تا پرورش و صادرات این ماهی در دنیا به یکی از پرسودترین صنایع شیلاتی تبدیل شود.
خدایی اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر موانع بر سرراه تولید ماهی تیلاپیا در کشور برداشته شود تا پرورش دهندگان ایرانی نیز بتوانند با پرورش این گونه، سود اقتصادی خوبی را نصیب خود و کشور کنند.
برچسب ها: واردات ماهی
ارسال نظرات
آخرین اخبار