به گزارش گروه بین الملل مانا، با عرضه مازاد کشتی ها به همراه کاهش تقاضا برای حمل مواد خام نظیر سنگ آهن و زغالسنگ از سوی کشور چین شاخص بار دیگر به طور بی سابقه ای سقوط کرد.
براساس این گزارش، شاخص حمل فله دیروز به 484 واحد سقوط کرد دلیل آن ضعف در بازار کشتی های کیپ سایز و پاناماکس اعلام شد.
این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش شاهد سقوط شاخص فله به 498 واحد در تاریخ 20 نوامبر بودیم.
علائم حاکی از ادامه سقوط حمل فله تا پایان سال به دلیل عرضه مازاد و کاهش تقاضا برای حمل مواد خام نظیر سنگ آهن و زغالسنگ از سوی کشورچین است.
یک تحلیلگر انگلیسی در این خصوص اظهار داشت: این موضوع همان داستان همیشگی عرضه مازاد کشتی و کاهش تقاضا است.
حمل سنگ آهن در چین به دلیل کاهش تولید استیل در این هفته به میزان 90.5 میلیون تن، به بالاترین حد خود از ماه می تاکنون رسید.
این موضوع به دلیل کاهش نرخ های اجاره کشتی، فشار بیشتری به کرایه ها آورد.
مورگان استنلی در ادامه اظهار داشت: رکود بازار و کاهش کرایه در بخش حمل فله تا سال 2017 ادامه دارد.
شاخص بالتیک برای کیپ سایزها در روز گذشته به 623 واحد رسید که کمترین میزان در سه هفته گذشته را نشان می دهد.
این کاهش در خطوط اصلی دریایی و به ویژه خط برزیل - چین و استرالیا - چین مشاهده شده است.
رسیدن نرخ های کشتی های پاناماکس، سوپراماکس و هندی سایز نیز به کمترین میزان در طول تاریخ قریب الوقوع اعلام شده است.
اریک استاوست به عنوان تحلیلگر موسسه آرکتیک سکیوریتی اظهار داشت: انتظار می رود کاهش سرمایه گذاری در چین ادامه یابد که فشار زیادی را بر تقاضا برای حمل فله و درآمد در این عرصه از حمل و نقل در سال 2016 خواهد گذاشت.