به گزارش گروه بین الملل مانا، کشتیرانی های فرانت لاین، یوروناو، DHT و جنریت چشم امید به روزهای پایانی سال دوخته اند به طوری که شرکت کشتیرانی نفتی فرانت لاین 80 درصد زمان اسپات نفتکش های غول پیکر دنیا را با اجاره روزانه متوسط 68 هزار 500 دلار در سه ماهه پایانی سال جاری به اجاره خود در آورده است.
یوروناو نیز با اجاره 50 درصد از زمان اسپات نفتکش های غول پیکر، 65 هزار دلاررا به ازای هر روز به دارنده کشتی خواهد پرداخت.
شرکت کشتیرانی نفتی DHT نیز با اجاره 65 درصد از روزهای اسپات نفتکش ها، آنها را به اجاره روزانه 62 هزار و 100 دلار از آن خود کرده است.
در همین راستا، شرکت جنریت با اجاره 72 درصد از روزهای اسپات نفتکش ها به میزان روزانه 59 هزار و 738 دلار برای سه ماهه پایانی سال برنامه ریزی کرده است.این میزان از اجاره نفتکش ها با توجه به افزایش عرضه و تقاضای حمل و نقل نفت از سوی کارشناسان محیط زیست امری منطقی به نظر می رسد.
تقاضای بالا برای حمل نفت در سه ماهه پایانی هر سال شرکت فرانت لاین را حتی وادار به چشم پوشی از فعالیت پایین و نتایج ناامید کننده در سه ماهه سوم سال جاری کرد.
خطر عرضه – تقاضای نفتعرضه بالای نفت از سوی کشورهای عضو سازمان اپک به میزان 31 میلیون بشکه نفت و کشورهای آمریکا و روسیه از جمله خطراتی است که این صنعت حمل و نقل نفت را تهدید می کند.
سازمان اپک امروزچهارم سپتامبر جلسه ای خواهد داشت که نتایج آن بر روی بازار کشتی های تانکر تأثیر خواهد گذاشت.
تغییر خط مش های اپک، قابلیت تغییر روند حمل و نقل نفت را دارد.
براساس این گزارش، یکی دیگر از خطرهایی که کشتیرانی های نفتی را تهدید می کند. شروع ذخیره استراتژیک نفت در بزرگ ترین وارکننده نفت دنیا یعنی چین است.
با ادامه فعالیت این پروژه، در ابتدا شاهد رونق بازار کشتی های تانکر خواهیم بود تا نفت کافی در این مخازن ذخیره شوند. در بین ماه های ژانویه تا ژوئن میزان 500 هزار بشکه نفت در روز به تقاضای جهانی نفت اضافه شد که بالاتر از حد محصول محسوب می شود.
هدف چین ذحیره 50 میلیون بشکه در مقایسه با آمریکا و ذخیره نفتی 700 میلیون بشکه است.به هر حال با رسیدن به این میزان در چین تقاضا برای کشتی های تانکر کاهش خواهد داشت.
در مجموع پروژه ذخیره نفت چین هنوز روزهای اولیه خود را سپری می کند و تنها 70 میلیون بشکه نفت در این کشور در سال جاری ذخیره شده است و طبق برنامه ریزی ها 70 میلیون بشکه نفت نیز در مناطق مختلف این کشور در سال آینده ذخیره خواهند شد.
تهدید میزان سفارشاتموضوع دیگر در عرصه حمل و نقل نفتی ساخت و ورود کشتی های تانکر جدید است که به میزان 17 درصد کل نفتکش های غول پیکر فعلی و 15 درصد سوئزماکس ها درکل ناوگان حمل و نقل نفت است.
اگر چه ملکو کارشناس شرکت کشتیرانی فرانت لاین این موضوع را یک تهدید محسوب می کند اما پدی راجرز مدیرعامل یوروناو این امر را قابل مدیریت دانسته است.
هر دو نفر معتقد هستند که کرایه های خوب در ناوگان مربوطه مشکل ورود کشتی های تانکر جدید را حل خواهد کرد.
به هر حال ورود کشتی های تانکر جدید زمانی برای این عرصه مشکل ساز خواهد شد که با سفارش بالای ساخت کشتی و کاهش اوراق کشتی های تانکر به دلیل قیمت پایین استیل قابلیت استفاده از همه کشتی های تانکر برای درآمدزایی بیشتر به خصوص در بازار Spot است.
شرکت کشتیرانی نفتی DHT معتقد است افزایش درآمد کشتی های تانکر این شرکت در ماه های آینده تهدید ورود کشتی های جدید را خنثی می کند.