امان الله حیات داوودی، در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه صید صنعتی زمستانه در آبهای عمان آغاز شد افزود: هم اکنون دو فروند شناور صید صنعتی جهت آغاز صید زمستانه روانه آبهای عمان شده اند.
عضو عالی کمیته آبزیان تاکید کرد: در هفته جاری به تدریج چهار فروند شناور صیدصنعتی دیگر جهت صید زمستانه راهی آبهای عمان خواهند شد.
وی یادآور شد: در نتیجه صید صنعتی زمستانه امسال با شش فروند شناور صید صنعتی در آبهای عمان انجام خواهد شد.
حیات داوودی با اشاره به اینکه صید زمستانه تا اواخر فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: امیدواریم امسال شاهد صید پرباری باشیم.
وی یادآور شد: تا چند سال پیش صیدصنعتی زمستانه انجام نمی شد اما با پیگیریهای کنسرسیوم صید صنعتی برای تامین بخشی از هزینه های صید صنعتی، مجوز صید زمستانه از سازمان شیلات اخذ شد.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی بیان کرد: صید صنعتی زمستانه به صید ماهیان میکتوفیده اختصاص دارد و در کنار آن ماهیان شبه شوریده نیز صید می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 10 هزار تن ماهی طی صید زمستانه توسط شناورهای صیدصنعتی در آبهای عمان صید شد، اذعان داشت: بر اساس آمار اخذ شده 60 درصد از 10 هزار تن ماهیان صید شده طی صید زمستانه را گونه میکتوفیده تشکیل می دهد.
حیات داووی با اشاره به اینکه 40 درصد مابقی نیز به صید ماهیان محلی منطقه به ویژه ماهیان شبه شوریده اختصاص داشته است، یادآور شد: تمام ماهیان میکتوفیده صید شده جهت تبدیل شدن به پودر ماهی به کارخانجات صنایع شیلات داخلی فروخته می شوند.
وی گفت: همچنین 40 درصد ماهیان محلی صید شده نیز به طور کامل در بازار داخلی مصرف می شوند و صادراتی از صید زمستانه صورت نمی گیرد.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی، خاطرنشان کرد: بر اساس تعیین سازمان شیلات ایران، کشتی های صید صنعتی در چهار منطقه صید در دریای عمان به صید زمستانه پرداختند.
حیات داودی با اشاره به اینکه ماهی میکتوفیده پس از عمل آوری در کارخانه های پودر ماهی،مصارف زیادی در کشور دارد،اظهار داشت:پیش از این، این گونه ماهی با قیمت بسیار بالایی از سایر کشورها وارد می شد،اما هم اکنون با صید صنعتی این گونه ماهی، توانسته ایم نیاز بازار داخلی را در حد زیادی تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه مجوز صید صنعتی زمستانه طی چند سال اخیر توسط سازمان شیلات صادر شده است،خاطرنشان کرد: از زمانی که مجوز صید زمستانه از سوی شیلات صادر شده است،تا حدودی خسارات های وارده به صید صنعتی ناشی از کاهش صید به دلیل محدودیت مکانی در شش ماهه اول سال جبران شده است.
عضو کمیته ملی آبزیان همچنین یادآور شد: هم اکنون شناورهای صید صنعتی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که یکی از آنها گرانی قیمت سوخت است.
وی گفت: با وجود اینکه این مشکل چندین بار با مسئولین مرتبط در میان گذاشته شده اما تاکنون با کاهش هزینه های سوخت روبه رو نبوده ایم.
حیات داوودی، هزینه های بالای تعمیر و نگهداری شناورهای صید صنعتی را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر دولت اقدامات موثری برای کمک به قشر صیادان صید صنعتی انجام دهد.