۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

کاهش دو هزار تنی صید صنعتی امسال

صید صنعتی در آبهای عمان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش دو هزار تنی همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۳۷۴
کاهش دو هزار تنی صید صنعتی امسال
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در مجموع 9 فروند شناور صید صنعتی کلاس فردوس در کشور هر ساله به صید صنعتی در آبهای عمان اشتغال دارند.
امان الله حیات داوودی افزود: امسال در مجموع شش فروند شناور صید صنعتی به صید در آبهای عمان پرداختند و سه فروند دیگر به دلیل تعمیرات موفق به دریاروی نشدند.
عضو کمیته عالی آبزیان خاطرنشان کرد: هر کدام از این شناورها به صورت ماهانه 150 تن و در مجموع هر شش فروند ماهانه 900 صید داشته اند.
وی با بیان اینکه صید صنعتی از اواسط اردیبهشت ماه امسال آغاز شده بود، گفت: صید امسال با سه روز تمدید از سوی سازمان شیلات ایران در تاریخ بیست و چهارم شهریور ماه به اتمام رسید.
حیات داوودی اذعان داشت: بر اساس آمار اخذ شده در این مدت صید، حدود چهار هزار و 200 تن انواع ماهیان ماکول و غیر ماکول در آبهای عمان توسط شناورهای صید صنعتی صید شده است.
وی در ادامه گفته های خود تصریح کرد: این آمار در حالی است که سال گذشته بیش از شش هزار تن ماهی توسط شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان صید شده بود.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی اظهار داشت: این کاهش دو هزار تنی در میزان صید به دلیل کاهش میزان ذخایر آبزیان در آبهای عمان است.
وی اذعان داشت: همچنین یکی دیگر از دلایلی که بر کاهش صید موثر بوده است را می توان نبود قطعات یدکی لازم برای شناورهای صید صنعتی و ایجاد مشکلات فنی این شناورها دانست که بدون شک بر میزان کارایی آنها در صید موثر خواهد بود.
عضو کمیته عالی آبزیان یادآور شد: امسال ماهیان ماکولی که صید شده اند اکثراً از گونه های حصون و سلطان ابراهیم است که این ماهیان از قیمت ارزانی در بازار فروش برخوردارند.
حیات داوودی تاکید کرد: همچنین ماهیان غیرماکول که عمدتاً به صید ماهیان مرکب، ریبون و مارماهی اختصاص دارد امسال فقط ماهی مرکب و ریبون صید شده است.
وی گفت: در سالهای اخیر ذخایر مارماهی در آبهای عمان به شدت کاهش یافته است و صید این گونه به تدریج از تور صیادان شناورهای صید صنعتی خارج شده است.
وی همچنین به کاهش صید ماهیان مرکب در سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال صید این گونه ماهیان در مقایسه با سال های گذشته به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه ماهی مرکب ایران از گونه "سپیا" است اظهارداشت: این گونه بهترین نوع ماهی مرکب در دنیا است و طرفداران بسیاری دارد.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی خاطرنشان ساخت: ماهیان مرکب صید شده توسط شناورهای صید صنعتی عمدتاً هر ساله به کشورهای چین و ژاپن صادر می شوند.
حیات داوودی بیان کرد: همچنین ماهی غیرماکول ریبون که طول آن بین 80 سانتی متر تا یک متر متغیر است از دیگر گونه هایی است که در صید صنعتی صید می شود.
وی گفت: ریبون فیش صید شده توسط شناورهای صید صنعتی نیز عمدتاً به کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه کره جنوبی، ویتنام و چین صادر می شود.
این عضو کمیته عالی آبزیان گفت: امیدواریم در سالهای آینده شاهد وضعیت بهتری در میزان صید صنعتی در آبهای کشورمان باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار