۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

ایجاد گردشگری آشوراده در چارچوب طرح مدیریت میانکاله

ایجاد گردشگری در جزیره آشوراده به عنوان بخش مهمی از منطقه حفاظت شده میانکاله در چارچوب طرح مدیریت این منطقه باعث حفاظت زیست محیطی بیشتر منطقه نیز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۷۴
ایجاد گردشگری آشوراده در چارچوب طرح مدیریت میانکاله

دکتر حمید گشتاسب میگونی، مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: روز گذشته جلسه ای به منظور بررسی وضعیت گردشگری در جزیره آشوراده در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این جلسه به ریاست دکتر معصومه ابتکار برگزار شد، خاطرنشان کرد: مسئولان معاونت طبیعی و تنوع زیستی، مسئولانی از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و نیز مقامات استان گلستان حضور داشتند.
وی با بیان اینکه برگزاری این جلسه رویکرد بسیار خوبی را دنبال کرد و نتیجه آن مطلوب بود، اظهار داشت: در این جلسه توانستیم دیدگاه های مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و مقامات استان گلستان را در راستای توسعه گردشگری در جزیره آشوراده به دیدگاه های سازمان محیط زیست نزدیک کنیم.
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: یکی ازهدف های اصلی حفاظت از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه گردشگری در چارچوب برنامه هایی است که حاصل تهیه طرح مدیریت آن منطقه است.
دکتر گشتاسب میگونی تصریح کرد: از آن که منطقه حفاظت شده میانکاله دارای دو عنوان بین المللی و یک عنوان ملی در زمینه محیط زیست است، لذا ایجاد منطقه گردشگری در آنجا از حساسیت بیشتری برای سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار است.
وی تاکید کرد: ایجاد طرح گردشگری در جزیره آشوراده باید مطابق با طرح مدیریت میانکاله اجرایی شود تا آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.
به گفته مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد گردشگری در جزیره آشوراده به عنوان بخش مهمی از منطقه حفاظت شده میانکاله در چارچوب طرح مدیریت این منطقه باعث حفاظت زیست محیطی بیشتر منطقه نیز خواهد شد.
تهیه طرح مطالعاتی گردشگری آشوراده از سوی میراث فرهنگی
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری طرح مطالعاتی گردشگری جزیره آشوراده را مطابق با طرح مدیریت این منطقه تهیه کند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح مطالعاتی قرار است توسط گروه مهندسین مشاور انتخاب شده از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تهیه شود.
وی گفت: بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به زودی این طرح مطالعاتی جهت انجام بررسی های لازم در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت.
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به همین منظور کمیته ای در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد تا هدایت این برنامه ها را به عهده گیرد.
دکتر گشتاسب میگونی خاطرنشان کرد: چنانچه طرح تهیه شده به تایید نهایی کارشناسان دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست برسد و تشخیص داده شود که این طرح به موازات طرح مدیریت منطقه حفاظت شده میانکاله است، اجرای آن از نظر سازمان حفاظت محیط زیست کاملاً بلامانع خواهد بود.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین در این جلسه نقطه نظرات سازمان محیط زیست برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده اعلام شد.
وی اذعان داشت: به هیچ عنوان سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ساخت سازه های سنگین همچون هتل را در جزیره آشوراده تایید نخواهد کرد.
ایجاد امکانات گردشگری در آشوراده مبتنی بر طبیعت گردی
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایجاد امکانات گردشگری در جزیره آشوراده کاملاً باید مبتنی بر طبیعت گردی باشد.
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ایجاد برخی سازه های سبک گردشگری همچون کمپ های گردشگری و یا آلاچیق باید با استفاده از مصالح بومی و بر اساس تم معماری منطقه باشد.
دکتر گشتاسب میگونی بیان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر طرح مطالعاتی از سوی مقامات استان گلستان تهیه و برای بررسی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

برچسب ها: آشوراده
ارسال نظرات
آخرین اخبار