۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

بحران شدید بی آبی در بزرگ ترین تالاب خوزستان

طی دو ماه گذشته وضعیت تالاب هورالعظیم بسیار حاد شده است به طوری که هم اکنون تنها 30 درصد آب این تالاب باقی مانده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۴۳
بحران شدید بی آبی در بزرگ ترین تالاب خوزستان

 مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بخش عظیمی از آب تالاب هورالعظیم از طریق رودخانه کرخه تامین می شود.
احمد رضا لاهیجان زاده، گفت: این در حالی است که هم اکنون حوزه آبریز کرخه بحرانی ترین وضعیت را در میان سایر بخش های زیست محیطی استان خوزستان به لحاظ کم آبی دارد.
این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد: در حاشیه تالاب هورالعظیم، حاصلخیزترین دشت های استان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون کم آبی در رودخانه کرخه به حدی است که آبی از این طریق این رودخانه وارد تالاب هورالعظیم نمی شود.
به گفته لاهیجان زاده، طی دو ماه گذشته وضعیت تالاب هورالعظیم بسیار حاد شده است به گونه ای که این تالاب به سمت خشکی کامل پیش می رود.

توقف کشت تابستانه در حوزه تالاب هورالعظیم 
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اذعان داشت: به منظور کنترل این بحران بزرگ در تالاب هورالعظیم هم اکنون سازمان آب و برق استان خوزستان، کشت تابستانه در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه را ممنوع اعلام کرده است.
به گفته وی،آب 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه از طریق رودخانه کرخه تامین می شود.
این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد: هم اکنون آب موجود در تالاب هورالعظیم به 30 درصد مقدار اولیه آن رسیده است که این امر در طول حیات این تالاب بی سابقه قلمداد می شود.
 
مطالعه برای انتقال آب کارون به هورالعظیم
وی با اشاره به وجود کانالی که از اهواز به سمت هورالعظیم می رود، خاطرنشان کرد: هم اکنون از سوی سازمان آب و برق استان خوزستان مطالعات به منظور انتقال آب کارون به تالاب هورالعظیم در حال انجام است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اذعان داشت: طول این کانال حدود 90 کیلومتر است که در صورت امکان می تواند مقدار زیادی آب از کارون را به هورالعظیم انتقال داده و در نهایت در راستای احیای تالاب نقش مهمی را ایفا کند.
به گفته لاهیجان زاده، بخشی از این کانال در زمان جنگ احداث شده و بخشی از آن نیز توسط شرکت توسعه نیشکر استان ایجاد شده است.
لازم به ذکر است، هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

 

برچسب ها: هورالعظیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار