۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵

همکاری 3 وزارتخانه برای احیای تالاب هورالعظیم

احیای تالاب هورالعظیم به عنوان بزرگ ترین تالاب استان خوزستان با همکاری سه وزارتخانه نیرو، نفت و جهاد کشاورزی در حال انجام است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۴۰
همکاری 3 وزارتخانه برای احیای تالاب هورالعظیم

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان به خبرنگار مانا اظهار داشت: احیای تالاب هورالعظیم به عنوان بزرگ ترین تالاب استان خوزستان با همکاری سه وزارتخانه نیرو، نفت و جهاد کشاورزی در حال انجام است.
احمدرضا لاهیجان زاده گفت: رسیدگی هر چه سریعتر به محیط زیست تالاب هورالعظیم به حدی ضروری و بغرنج است که باید در قالب یک طرح ملی مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: همچنین لازم است دولت در تامین بودجه های لازم جهت احیای تالاب هورالعظیم اقدامات لازم را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور تامین حق آبه تالاب هورالعظیم جلسات متعددی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو برگزار شده است.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته از سوی مقامات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو مقرر شده است که این وزارتخانه ، سالانه 1.27 میلیارد مترمکعب حق آبه برای تالاب بزرگ هورالعظیم در نظر بگیرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان یادآور شد: وزارت نیرو برای تامین این میزان آب ورودی به تالاب هورالعظیم باید بتواند به خوبی با مدیریت منابع آبی استان اقدامات لازم را انجام دهد.
لاهیجان زاده، همچنین از همکاری ویژه وزارت خانه های نفت و جهاد کشاورزی در کنار وزارت نیرو در راستای احیای هر چه سریعتر تالاب بین المللی هورالعظیم خبر داد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان یکی دیگر از مهمترین اقدامات در راستای احیای تالاب هورالعظیم را تغییر الگوی کشت و آبیاری در مسیر این حوزه اعلام کرد.
به گفته وی، متوقف کردن تمام طرح و برنامه های در حال اجرا و در حال مطالعه که حق آبه آنها از رودخانه کرخه تامین می شود نیز از دیگر برنامه ها در راستای احیای این تالاب است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: در زمان هشت سال دفاع مقدس به دلیل احداث جاده های دسترسی، تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه تبدیل شده است.
وی اذعان داشت: عمق کم تالاب هورالعظیم این امکان را به راحتی برای تقسیم کردن آن به چندین بخش فراهم کرده بود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه سخنان خود اعلام کرد: استفاده بهینه از زهابهای کشاورزی برای احیای حوضچه های 4 و 5 تالاب هورالعظیم نیز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی به منظور آبرسانی بیشتر به تالاب هورالعظیم قرار دارد.
این مقام مسئول در استان خوزستان عنوان کرد: تغییر در ساخت و سازهای وزارت نفت در حوزه این تالاب و بازگشایی حوضچه شماره 3 نیز در حال انجام است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: لایروبی تمام رودهایی که از بخش های مختلف تالاب عهده دار ورود آب به هورالعظیم هستند نیز به زودی انجام خواهد شد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان یادآور شد: طی 20 سال گذشته در این رودها رسوب گذاری صورت گرفته است و همین امر مانع ورود آب کافی به هورالعظیم شده است.
وی اظهار داشت: با اقداماتی که با همکاری ارگان های مرتبط در حال انجام است، امیدواریم بتوانیم طی سالهای آینده شاهد آبگیری دوباره تالاب هورالعظیم باشیم و بتوانیم این بزرگترین تالاب استان خوزستان را از نابودی نجات دهیم.
گفتنی است، خشک شدن تالاب هورالعظیم باعث می شود تا کانون های گرد و غبار استان خوزستان افزایش بیشتری یابد.

برچسب ها: هورالعظیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار