به گزارش گروه بین الملل مانا، درآمد یک VLCC در خط ژاپن – خلیج فارس از روزانه یکصد هزار دلار در هفته های گذشته به 40 هزار دلار کاهش پیدا کرده است.
براساس این گزارش، اختصاص اعتبار پایین برای پالایشگاه های آسیایی این پالایشگاه ها را ملزم به کاهش نفت مصرفی و در نتیجه کاهش تقاضا برای VLCC ها کرده است. در اروپا اما شاهد ادامه تقاضای قوی هستیم.
براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، عرضه مازاد نفت خام تا سال 2016 ادامه خواهد داشت و این در حالیست که تا پنج سال آینده سرعت رشد تقاضا در بیشترین حالت خود قرار دارد.
این آژانس پیش بینی کرد: انتظار می رود با توجه به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت در کوتاه مدت، بازار VLCC ها تا سال 2016 در شرایط خوبی بسر می برند.
این آژانس همچنین از ادامه وجود مشکلات لجستیک و نقائص اجرایی خبر داده است.
این گزارش در ادامه افزود: برخلاف چهره نه چندان روشن اقتصاد چین، این کشور همچنان در حال ذخیره نفت مازاد تقاضا در بازار به میزان 50 میلیون بشکه بیشتر در سال جاری است که تقاضا برای کشتی های تانکر را تضمین می کند.
موسسه آمریکایی McQuilling در خصوص ناوگان VLCCها اظهار داشت: تا پایان سال جاری میلادی شاهد رشد دو درصدی ناوگان VLCCها و رسیدن آن به 638 فروند هستیم.
در همین حال سوئزماکس ها با رشد یک درصد ناوگان روبرو بوده اند اما افراماکس ها افزایشی نداشته اند.
این گزارش در پایان افزود: به هرحال شمار کشتی های جدید ورودی به ناوگان در سال آینده افزایش خواهد داشت که بار سنگینی را بر دوش ناوگان یاد شده خواهد داشت.
در سال آینده 17.7 میلیون DWT کشتی VLCC وارد ناوگان این کشتی ها می شوند که معادل 50 فروند کشتی است. از این میزان 6.3 میلیون DWT به سوئزماکس ها و 6.1 میلیون DWT به افراماکس ها اختصاص خواهد داشت.