مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهارداشت: یکی از مهمترین برنامه های در دست اقدام مدیریت ژئو پارک قشم توسعه گردشگری در جزیره قشم همگام با حفظ سنت ها و ارزش های تاریخی خلیج فارس است.
حمید رضا محسن پور، ادامه داد: در این راستا تبدیل قایق های تفریحی فایبر گلاس در جنگل های حرا به قایق های چوبی در دست اقدام است.
محسن پور خاطرنشان کرد: همچنین باید در نظر داشت که استفاده از قایق های چوبی در جنگل های حرا سازگاری بیشتری با محیط زیست منطقه دارد.
مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: همچنین بررسی های به عمل آمده ثابت کرده است که عمر قایق های چوبی پنج برابر بیشتر از قایق های فایبر گلاس است که استفاده از آن می تواند برای قایقداران فعال در این حوزه از صرفه اقتصادی بهتری نیز برخوردار باشد.
وی ادامه داد: در این راستا ژئوپارک قشم سفارش ساخت یک فروند قایق تفریحی چوبی را داده است تا با به کارگیری آن به عنوان پایلوت سایر قایقداران را به استفاده از قایق های چوبی ترغیب کند.
وی اذعان داشت: این شناور از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است که وجود سایبان و سازگاری با محیط زیست از مهمترین ویژگی های آن محسوب می شود.
محسن پور بیان کرد: به طور قطع با به کارگیری شناورهای چوبی در جنگل های حرا، علاقه مندان بیشتری برای گشت تفریحی در این جنگل دریایی رغبت نشان خواهند داد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: ساخت این قایق تفریحی چوبی ظرف 40 روز آینده به اتمام خواهد رسید.
نابودی دانش ساخت لنج های چوبی در قشم
وی تاکید کرد: طی سالهای اخیر صنعت لنج سازی در جزیره قشم که از قدمت بسیار طولانی برخوردار است روبه فراموشی گذاشته شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون تعداد کارگاه های لنج سازی چوبی در جزیره بسیار محدوده شده است به طوری که اکثر کارگاه های قدیمی به ساخت لنج های فایبرکلاس روی آورده اند.
مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: قدیمی ترین استادکاران ساخت لنج های چوبی متعلق به روستاهای گوران و پی پشت در جزیره قشم هستند.
وی با اشاره به اینکه این روستاها در غرب جزیره قشم واقع شده اند، اذعان داشت: با وجود دانش با ارزش لنج سازی در میان بومیان این روستاها اما متاسفانه در محرومیت کامل به سر می برند.
ضرورت حمایت سازمان بنادر از سازندگان شناورهای چوبی
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: لازم است در این راستا نگاه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی ساخت شناور در کشور نسبت به ترویج ساخت شناورهای چوبی تغییر یابد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در سایر کشورهای پیشرفته جهان به ساخت شناورهای چوبی روی آورده اند چرا که به خوبی به مزیت های شناورهای چوبی در مقایسه شناورهای فایبرگلاس پی برده اند.
مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه دانش لنج سازی در کشورمان در حال از بین رفتن است، اظهار داشت: در گذشته بسیاری از کشورهای منطقه لنج های چوبی را به ایران سفارس می دادند اما هم اکنون سفارش های ساخت لنج به پاکستان داده می شود.
وی بر ضرورت ساخت موزه لنج های چوبی در قشم تاکید کرد و گفت: در سازمان منطقه آزاد قشم در حال برنامه ریزی برای ساخت چنین موزه ای هستیم که امیدواریم به زودی شاهد اجرایی شدن این طرح با ارزش در جزیره قشم باشیم.