۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی خزر در بندر گز

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی خزر همزمان با 21 مرداد ماه در بندر گز خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۵۸۴
برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی خزر در بندر گز

اسماعیل مهاجر، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مراسم بزرگداشت روز جهانی دریای خزر امسال در قالب جشنواره " دریا، رود، جنگل" در ساحل بندر گز برگزار خواهد شد.
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان خاطرنشان کرد: این جشنواره با مشارکت تشکل های مردم نهاد و جامعه محلی برگزار می شود. 
وی تصریح کرد: این جشنواره شامل مسابقات محلی، غرفه های صنایع دستی ، برگزاری والیبال ساحلی و پخت غذای محلی است.
این مقام مسئول محیط زیست در استان گلستان یادآور شد: همچنین جشنواره " رویای ماهی کوچولو " با همکاری مشترک یکی از تشکلهای مردم نهاد زیست محیطی استان در کردکوی برگزار خواهد شد.
وی همچنین از برگزاری جشنواره های دیگر در راستای بزرگداشت روز جهانی دریای خزر در شهرستان های بندر ترکمن و گمیشان خبر داد.
وی در ادامه از پاکسازی سواحل استان گلستان همزمان با روز جهانی دریای خزر در تاریخ 21 مرداد ماه با همکاری بومیان علاقه مند خبر داد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان تاکید کرد: پاکسازی سواحل در نقاطی که دارای بیشترین آلودگی زباله ای هستند، انجام خواهد شد.
مهاجر در خصوص نقش استان گلستان در محیط زیست دریای خزر عنوان کرد: استان گلستان در مقایسه با استان های مازندران و گیلان کمترین میزان آلودگی را به آبهای خزر وارد می کند.
وی اذعان داشت: یکی از مهمترین دلایل این امر وجود تصفیه خانه های فاضلاب شهری در شهرستان های استان است که همین امر باعث می شود تا آب آلوده وارد رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان گلستان نشود.
وی همچنین از عدم وجود آلودگی میکروبی در شناگاه های استان گلستان خبر داد و در ادامه گفت: بر اساس پایش های اخیر انجام شده در شناگاه های استان گلستان عدم وجود آلودگی میکروبی در این مکان ها به اثبات رسیده است.
به گفته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان، آلودگی دریای خزر در استان گلستان فقط به آلودگی زباله ای در سواحل محدود می شود.
وی گفت: امیدواریم با انجام تبلیغات بیشتر و فرهنگ سازی شرایطی فراهم شود تا مردم از ریختن هر گونه زباله در سواحل استان خودداری کنند.
این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به پسروی 30 متری آب دریای خزر طی سالهای اخیر خاطرنشان کرد: تغییرات شرایط اقلیمی باعث ایجاد این موضوع شده که همین امر محیط زیست دریای خزر را به شدت تهدید می کند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: باید توجه داشت که 90 درصد آب ورودی به دریای خزر از طریق رودخانه ولگا تامین می شود و فقط 10 درصد آب ورودی به این دریاچه از طریق رودخانه های ایران است.
مهاجر بر اهمیت نقش سایر کشورهای اطراف حاشیه دریای خزر در حفاظت محیط زیست آن تاکید کرد و گفت: ایران به تنهایی نمی تواند محیط زیست دریای خزر را ازنابودی نجات دهد بلکه پنج کشور حاشیه دریای خزر باید در این زمینه همکاری های تنگاتنگ داشته باشند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان در پایان تاکید کرد: طی سالهای اخیر شاهد این همکاری ها از طریق کنوانسیون تهران بوده ایم که امیدواریم نتایج مثبت این همکاری ها در آینده نزدیک مشخص شود.

برچسب ها: بندر گز
ارسال نظرات
آخرین اخبار