به گزارش مانا، محمد علی اصل سعیدی پورضمن اعلام این خبر افزود: از این پس پایانه روباز نگهداری گندم با 8 هکتار مساحت و ظرفیت بیش از 100 هزارتن گندم توانایی تخلیه و بارگیری همزمان 15 واگن را دارد.
وی با اشاره به اینکه کمیته مشترک و کار گروههای تخصصی بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی برای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر تشکیل شده است، گفت: جلسات این کمیته به صورت هفتگی و ماهانه بین مدیران عامل، معاونین و کارشناسان این دو سازمان در حال برگزاری است.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی گندم از مصوبات این کمیته برای توسعه صادرات، ترانزیت و واردات غلات است و افزایش سرعت ارسال بار گندم با کمترین زمان از مزایای ساخت این پایانه ریلی است.
وی افزود: علاوه بر این، اخیراً ساخت یک سیلوی گندم به ظرفیت 100 هزارتن در پسکرانه بندر شهید رجایی آغاز شده است.
سعیدی پور با بیان اینکه قرار است یک سیلوی 80 هزار تنی نیز در کنار اسکله های فله این بندر به همراه یک ترمینال مکانیزه غلات ساخته شود، افزود: در این پروژه قرار است سرمایه گذار ضمن خرید و نصب تعدادی دستگاه مکنده غلات و نیز نصب سیستم انتقال از طریق تسمه و نقاله با تامین کامیون ، فرایند انتقال و تخلیه کالا از کشتی را تسریع بخشد.
وی پیش بینی کرد؛ این سیلوها با دسترسی به شبکه ریلی طی دو سال آینده آماده بهره برداری شود.
سعیدی پور ابراز امیدواری کرد، با فراهم شدن زیرساخت ها بخش عظیمی از ترانزیت گندم کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و جنوب شرق آسیا از این بندر انجام شود.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بخش خصوصی را به عنوان دستان توانمند بندر شهید رجایی توصیف و خاطرنشان کرد: همزمان با گسترش فعالیت های روزانه بندر و افزایش تردد خطوط کشتیرانی، اثرات وجود بخش خصوصی در جای جای بندر دیده می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون در بندر شهید رجایی محدودیتی برای سرمایه گذاران وجود ندارد و حضور صدها شرکت دریایی و بندری علاوه بر درآمدزایی برای فعالان این عرصه، به گردش چرخ اقتصادی کشور نیز کمک کرده است.