۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

تاثیر لغو تحریمها بر حمل و نقل جهانی نفت

فرونشاندن افزایش تقاضا برای نفت با ورود نفتکش های ایرانی ممکن است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۰۴۵
تاثیر لغو تحریمها بر حمل و نقل جهانی نفت
به گزارش گروه بین الملل مانا، با لغو تحریم ها علیه ایران، تاثیر ورود نفت ایران به بازار حمل و نقل نفت از زمستان سال جاری محسوس خواهد شد.
آژانس بین المللی انرژی از افزایش صادرات نفت ایران از 600 هزار بشکه به 800 هزار بشکه به ازای هر روز در سه ماه آینده خبر داد.
بر طبق این گزارش صادرات ایران قبل از اعمال تحریم ها به 2.3 تا 2.5 میلیون بشکه در روز می رسید که این میزان در سال 2014 به 1.4 میلیون بشکه نفت در روز رسید.
ایران اعلام کرده است به زودی به شرایط صادرات نفت پیش از تحریم ها باز گردد و در عین حال پیش بینی می شود تقاضا برای نفت نیز باقی بماند.
اما به هرحال نباید از ورود 37 فروند VLCC و 12 سوئزماکس و پنج افراماکس ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به عرصه حمل و نقل چشم پوشید.
موسسه RS Platoo در گزارش خود اعلام کرده بود: تانکرداران تا قبل از رسیدن صادرات نفت ایران به 500 هزار بشکه در روز، از ورود نفت ایرانی به بازار حمل و نقل سود نخواهند برد. موسسه اجاره کشتی Gibson در همین خصوص اعلام کرد: با لغو تحریم ها نفتکش های ایرانی زودتر از نفت ایران دوباره پا به عرصه حمل و نقل می گذراند.
این گزارش در ادامه افزود: تانکرداران امیدوارند ایران هر چه زودتر نفت خود را افزایش دهد تا مشکل ورود نفتکش های ایرانی حل شود.
براساس این گزارش، یکی از جوانب دیگر ورود ایران به بازار حمل و نقل عدم داشتن مدارک لازم از سوی نفتکش ها است که به دلیل دور ماندن آنها از عرصه حمل و نقل رخ داده است.
بهرحال تمدید و اخذ این مدارک خود نیز زمانبر است. یکی از جنبه های مثبت لغو تحریم ها، در خصوص افزایش تولید نفت و میزان آن با بکارگیری تقاضا، ورود 30 تا 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده توسط نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران است که تا حدودی می تواند نگرانی تانکرداران را رفع کند.
از سوی دیگر ورود نفت ایرانی بر روی موضوع تن-مایل اثرخواهد گذاشت بویژه زمانیکه کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی خریداران این نفت باشند. کارشناسان معتقدند نفت خام ایران با نفت تولیدی عربستان و کویت رقابت خواهد کرد که اثر نفت ایران بر پدیده تن – مایل را کاهش می دهد اما به هرحال نمی توانیم از امکان  صرفنظر یا کاهش واردات نفت کشورهای آسیایی از غرب آفریقا و آمریکای جنوبی و روی آوردن به نفت ایران چشم پوشید.
برچسب ها: حمل و نقل نفت
ارسال نظرات
آخرین اخبار