
به گزارش مانا، این تونل، از زیر "خور زبیر" عبور و دو نقطه مهم یعنی "بندر بزرگ فاو" (شرق) را به بندر "ام القصر" (غرب) متصل میکند.
تونل به اسم تونل زیرآبی یا بصره معروف است.
تونل، مخصوص رفت و آمد خودروها و در آینده خط آهن است؛ دارای سه لاین در هر جهت، ۸۰ متر عرض و طول کلی آن، شامل مسیرهای دسترسی، ۲۴۴۴ متر (۲.۴۴ کیلومتر) است. طول زیرآب تونل نیز ۱۲۶۶ متر (۱.۲۶ کیلومتر) است.
بخشهای مختلف بندر بزرگ فاو نیز در ساحل دریایی عراق در حال ساخت است. عراق کمترین خط ساحل را در خلیج فارس دارد که کمتر از ۵۵ کیلومتر است.
فعالیتهای مقدماتی این پروژه در سال ۲۰۱۹ و ساخت و ساز بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آغاز شد.
این تونل مسیر بندر بزرگ فاو به بندرام القصر در جنوب عراق را از ۲۰۰ کیلومتر به ۶۲ کیلومتر کوتاه میکند. فاصله عبور میان دو بندر با خودرو نیز از ۲ ساعت به ۳۵ دقیقه کاهش مییابد.
با این تونل، بندر بزرگ فاو در مسیری کوتاهتر به بندرام القصر و از آن جا به بزرگراه و جادههای اصلی متصل میشود.
به نوشته الجزیره، مدیر پروژه تونل زیرآبی گفت مسیرهای تونل «برای جابجایی ترافیک سنگین کامیونهای حامل کانتینر و بارهای بسیار سنگین طراحی شدهاند. مقامات عراقی گفتهاند این بزرگترین تونل زیرآبی در منطقه خاورمیانه است.
این تونل در کنار بندر بزرگ فاو بخشی از طرحهای مرتبط با "جاده توسعه" هستند. جاده توسعه شامل دو جاده خودرویی و راه آهن، قرار است ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل کند. این کوتاهترین مسیر برای اتصال اروپا به خلیج فارس و شرق آسیا و غرب و شرق جهان است.
شرکتهایی از ترکیه، امارات، قطر و عراق، در ساخت جاده توسعه مشارکت و سرمایه گذاری دارند.
"راه یا جاده توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل میکند. این نزدیکترین و سریعترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق میگذرد.
پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق میگذرد، روند حمل و نقل کالا را ۲۵ روز کاهش مییابد که عبور کالا از مسیر کانال سوئز، کوتاهتر است. عراق سال گذشته هزینه این طرح را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد.
طول جاده زمینی و راه آهن مسیر توسعه در خاک عراق ۱۲۰۰ کیلومتر است. هزینه این پروژه حدود ۱۷ میلیارد دلار است. ۱۰.۵ میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و ۶.۵ میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در ۳ مرحله تکمیل میشود که مرحله اول در سال ۲۰۲۸، مرحله دوم در سال ۲۰۳۳ و مرحله سوم در سال ۲۰۵۰ به پایان میرسد. این پروژه در مرحله اول ۱۰۰ هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد میکند.
مهندس فرحان الفرطوسی مدیرکل شرکت عمومی بنادر عراق گفت: «تکمیل نصب تمام بخشهای تونل زیر آب در بندر بزرگ فاو، یک دستاورد مهندسی بیسابقه در منطقه است و نشان دهنده توانایی عراق در اجرای پروژههای پیچیده مطابق با بالاترین استانداردهای بینالمللی است.»
او افزود: «این پروژه ثمره یک تلاش ملی قابل توجه با همکاری شرکتهای مجری و مشاوران خارجی است. این پروژه گامی اساسی در اتصال دو کرانه کانال ناوبری و تقویت زیرساختهای لجستیکی بندر است.»
مسیر فعلی بندر بزرگ فاو به ام القصر با عبور از تونل زیرآبی

مسیر فعلی بندر بزرگ فاو به ام القصر بدون عبور از تونل زیرآبی

مسیر بندر بزرگ فاو به ام القصر با عبور از تونل زیرآبی

"جاده یا مسیر توسعه" ترکیه را به جنوب عراق متصل می کند. این کوتاه ترین راه بین اروپا و خلیج فارس و شرق آسیاست.

