۰۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۵

ترافیک روان در خلیج فارس و تنگه هرمز همراه با تداوم اختلال در کشتی‌ها

در پی اعلام آتش بس بین ایران و اسرائیل براساس آخرین گزارش‌های منتشره در حال حاضر خلیج فارس و تنگه هرمز از ترافیک روانی برخوردار بوده و خطوط کشتیرانی مرسک و هاپاگ‌لوید که پیش از این با احتیاط از این مناطق عبور می‌کردند از بازگشت خویش به منطقه خلیج فارس خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۳۴۶۲

ترافیک روان در خلیج فارس و تنگه هرمز همراه با تداوم اختلال در کشتی‌ها

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبر‌گزاری بلومبرگ دریایی؛ ائتلاف جمینی در بیانیه‌ای که صبح امروز منتشر کرد اعلام کرد در حال حاضر کشتی‌های ما همچنان از تنگه هرمز عبور می‌کنند و این ائتلاف در حال رصد کردن شرایط است. به هرحال در حال حاضر با توجه به روان بودن ترافیک در خلیج فارس عملیات جابه‌جایی کالا   را از این منطقه ا‌نجام می‌دهیم.

از سوی دیگرمسئولان  خط کشتیرانی فرانسه نیز در آخرین اظهارات در اوایل صبح ۲۴ ژوئن اعلام کردند عملیات زنجیرۀ لجستیکی ما از خلیج فارس و تنگه هرمز بدون تغییر باقی مانده و تردد کشتی‌های این شرکت از منطقه یاد شده بدون تغییر باقی مانده است.

تداوم اختلال در سیستم ناوبری کشتی‌ها

سیستم‌های ناوبری بیش از ۱۱۰۰ فروند کشتی که از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و ایران  در تنگه هرمز و خلیج فارس تردد کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در این منطقه به سر می‌برند، دچار اختلالات شدیدی شده‌ است که این کار همچنان ادامه دارد بدون آن که منبع آن مشخص شود.

اتاق  بین‌المللی کشتیرانی وابسته به سازمان بین‌المللی دریانوردی از حرکات نامنظم کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داده و ضمن ابراز نگرانی از این پیشامد اعلام کرد متأسفانه منبع اصلی ایجاد اختلال تا تاریخ ۲۳ ژوئن  به هیچ عنوان مشخص نشده است.

در این ارتباط کشتی‌هایی که هنوز وارد منطقه آب‌های خلیج فارس نشده‌اند به شدت از شرایط پدید آمده بیمناک و ناراحت هستند، زیرا این اختلال را عاملی را تصادم کشتی‌ها می‌دانند که هفته قبل باعث شد دو کشتی با ایجاد اختلال در سیستم ردیابی باهم برخورد کنند.

این امر نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی و عدم قطعیت عملیاتی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان ایجاد کرده است.

در بیانیه اتاق بین‌المللی کشتیرانی آمده است مؤسسه Windward ارائه‌ دهنده اطلاعات دریایی رسماً آمار‌هایی منتشرکرده که از تاریخ ۱۳ ژوئن تا ۲۳ ژوئن به طور متوسط  GPS ​​، AIS و PNT تعداد ۱۱۰۰ فروند کشتی در منطقه دچار اختلال  شده است.

مارک داگلاس تحلیلگر حوزه دریایی از موسسه استار بورد نیز گفت: متاسفانه صنعت کشتیرانی علیرغم تسلط به انواع فنّاوری‌ها هنوز نتوانسته‌اند علت ایجاد چنین اختلالی را ثبت کنند.

وی درباره ایجاد اختلال در سیستم ردیابی کشتی‌ها نیز گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیچیده شده که سیستم‌های ناوبری کشتی‌ها قادر نیستند اعلام کنند که در کجا و در چه موقعیتی قرار دارند.

وی افزود: در صورت ادامه این اختلال گسترده بدون شک صنعت کشتیرانی دچار خسارت و آسیب خواهد شد. از سوی دیگر این کار باعث عدم اطمینان برای فرماندهان و اپراتور‌های کشتی‌ها خواهد شد که در منطقه فعالیت می‌کنند.

به گفته وی با اضافه شدن اختلال در GPS کشتی‌ها، به بیمه‌های دریایی بیمه‌گران حق بیمه اضافی از مالکان کشتی‌ها در‌خواست خواهند کرد.

در همین حال عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم نگرانی‌ها را در این باره تکرار کرد و خاطرنشان ساخت: این تداخل مانع از توانایی کشتی‌ها در گزارش موقعیت‌های خود می‌شود. با به خطر افتادن ناوبری، خدمه به طور فزاینده‌ای به رادارها، قطب‌نما‌ها و نشانه‌های بصری متکی می‌شوند و خطر برخورد را افزایش می‌دهند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار