به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت مارین لینک؛ گزارش سالانه اداره ایمنی دریایی استرالیا (AMSA) در مورد وضعیت نقض قوانین در آبهای این کشور نشان میدهد که از مجموع ۱۷۳ مورد نقض قوانین و شکایات مربوط به کنوانسیون کار دریایی، بیشترین درصد از کشتیهای فلهبر بوده است. بهطور دقیقتر، ۱۰۹ مورد، معادل ۶۲.۲ درصد، از کشتیهای فلهبر گزارش شدهاند. سایر کشتیها نیز به شرح زیر در گزارش آمدهاند: ۱۱ مورد کشتیهای کانتینری، ۱۰ مورد کشتیهای تانکر نفتی، ۹ مورد جنرال کارگو، ۵ مورد حامل گاز ال ان جی، ۲ مورد کشتیهای حامل مواد شیمیایی و ۲۵ مورد مربوط به سایر کشتیها.
این شکایات در بازرسیهای کنترل بندری از ۹۳۴ کشتی شناسایی شدهاند و ۹ کشتی به دلیل نقض قوانین توقیف شدهاند.
همچنین گزارش اشاره میکند که تعداد شکایات از ۳۲۰ مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است، که این کاهش احتمالاً تحت تأثیر همهگیری کووید-۱۹ بوده است. بهطور کلی، میانگین تعداد شکایات و نقض قوانین در پنج سال اخیر ثابت مانده است.
از زمان اجرای کنوانسیون کار دریایی (MLC) در آگوست ۲۰۱۳ میلادی، اداره ایمنی دریایی استرالیا در مجموع ۲۱۰۲ شکایت دریافت و پردازش کرده است، که نشاندهنده افزایش آگاهی دریانوردان از حقوقشان تحت این کنوانسیون است. بنابراین، دریانوردان اکنون احساس اطمینان بیشتری دارند که نگرانیهایشان جدی گرفته میشود و به آنها احترام گذاشته میشود.
در سال ۲۰۲۴ میلادی، تحقیقات تکمیلی در مورد شکایات مربوط به اجرانشدن MLC منجر به صدور مجوز برای ۲۹ کشتی شده است که سه مورد از آنها توقیف شدند.
در نهایت، بیش از ۶۲.۴ درصد از شکایات دریافتی در سال ۲۰۲۴ میلادی به کشتیهای فلهبر مربوط میشود که نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۳.۵ درصد افزایش داشته است. کشتیهای فلهبر ۴۹.۷ درصد از کل ورودیها و ۵۴.۱ درصد از بازرسیهای اولیه کنترل بندری را به خود اختصاص دادهاند.