به گزارش گروه بینالملل مانا و به نقل از سایت بیمکو، فعالیتهای این اتحادیه پس از برنامهریزی و گردآوری دادههای لازم، از ابتدای ژوئن سال ۲۰۲۵ میلادی اجرایی خواهد شد.
براساس این گزارش، این اتحادیه به نوعی صدای صنعت بازیافت کشتی و صنعت کشتیرانی خواهد بود و به تسهیل اجرای جهانی کنوانسیون بینالمللی هنگ کنگ برای بازیافت ایمن و سازگار با محیطزیست کشتیها (HKC) کمک خواهد کرد.
براساس این گزارش، تخمین زده میشود که بعد از اجرایی شدن این اتحادیه، بیش از ۱۵۰۰۰ کشتی طی ۱۰ سال آینده بازیافت شوند. به همین جهت، نیاز به یاردهای سازگار در کشورهای اصلی بازیافت مانند هند، بنگلادش و پاکستان حیاتی خواهد بود، زیرا امروزه تنها تعداد کمی از مالکان کشتی، بازیافت داوطلبانه مطابق با HKC را انتخاب میکنند.
دیوید لوزلی، دبیرکل و مدیرعامل شرکت بیمکو، در این زمینه گفت که بخشی از صنعت بازیافت کشتی در حال حاضر در تلاش است تا قبل از اجرایی شدن استانداردهای HKC، در راستای آن حرکت کند. برای موفقیت در بازیافت صحیح و ایمن کشتیها به نفع محیط زیست، به کمک همه ذینفعان نیاز داریم. این اتحادیه با ذینفعان ارتباط برقرار کرده، به مشاوره پرداخته و آگاهی لازم را برای مردم ایجاد میکند.
وی در ادامه افزود که یکی از وظایف مهم این اتحادیه، برقراری ارتباط با سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، دبیرخانه کنوانسیون بازل (BC) و کشورهای عضو این سازمانها، برای کسب شفافیت حقوقی در مورد تعامل بین هر دو کنوانسیون خواهد بود. او همچنین اظهار داشت که نیازمند اتحادیهای هستیم که بتواند دیدگاههای صنعت بینالمللی بازیافت کشتی را مدیریت کرده و آنها را با سایر ذینفعان مرتبط کند. ما معتقدیم که میتوانیم به جلو رفته و به پیشرفت کمک کنیم.
شایان ذکر است اعضای مؤسس این اتحادیه عبارتند از: BIMCO، انجمن اوراق کشتی و بازیافتکنندگان بنگلادش (BSBRA)، انجمن صنعت بازیافت کشتی ترکیه (GEMISANDER)، مؤسسه GMS، شرکت خدمات بازیافت کشتی Guideship، انجمن اوراق کشتی و بازیافتکنندگان پاکستان (PSBRA)، انجمن صنایع بازیافت کشتی هند (SRIA)، انجمن بینالمللی بازیافت کشتی (ISRA)، مؤسسه Wirana و گروه بازیافت کشتی هندی، گروه Bansal.
کنوانسیون بینالمللی هنگکنگ در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط اعضای سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) تصویب شد و از تاریخ ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۵ میلادی لازمالاجراست.