به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در گزارش هفتگی خود به بررسی ناوگان فعال و غیرفعال کانتینری در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی پرداخته است. براساس آخرین دادههای دریافتی، تحلیلگران این مؤسسه مشخص کردهاند که در این مدت تنها ۰.۷ درصد از ناوگان کانتینری به دلیل حضور در یاردهای تعمیراتی، خارج از عرصه فعالیت بودهاند.
این رقم نسبت به دورههای ۱۰ ماهه سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی کمتر است. در اوج همهگیری کرونا، میانگین کشتیهای غیرفعال ۰.۹ درصد بود.
تحلیلگران مؤسسه آلفالاینر کاهش تعداد کشتیهای بیکار کانتینری را به کارگیری تمام ظرفیتهای موجود در ناوگان کانتینری به دلیل بحران دریای سرخ میدانند، که به علت افزایش تقاضا حتی کشتیهایی که پیشتر به یاردهای اوراق اعزام میشدند، مورد استفاده قرار گرفتند.
مؤسسه آلفالاینر در پایان گزارش تأکید کرده است که با توجه به رشد ناوگان فعال کانتینری در چهار سال اخیر، افزایش ارقام مربوط به کشتیهای فعال از یک سو و کاهش کشتیهای غیرفعال از سوی دیگر، بسیار قابلتوجه است.