به گزارش مانا به نقل از ایلنا، علیاکبر مرزبان، عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحولات منطقه دریای سرخ آیا ایمنی دریانوردان ایرانی تحت تأثیر قرار گرفته است؟ اظهار داشت: دریای سرخ یکی از ایمنترین آبراههای جهان است البته در خلیج عدن بحث دزدی دریایی مطرح بوده اما تا به امروز دزدیهای دریایی تا حدودی کاهش پیدا کرده و نسبت به دهه اول قرن بیست و یکم که دزدیهای دریایی خیلی شدید بوده، بسیار کاهش پیدا کرده اما نه به این حد که صفر شده باشد.
وی ادامه داد: در دریای سرخ که کشتیها از خلیج باب المندب وارد آن میشوند تا کانال سوئز را میتوان گفت، این مسیر یکی از ایمنترین آبراههای جهان است و این موضوعات مطرح شده درباره وضعیت حال حاضر دریای سرخ هیچ ارتباطی به ایمنی دریانوردی ندارد؛ به این معنا که کشتیها و سرنشینان در حال عبور در این مسیر با مشکل ایمنی مواجه نمیشوند. بحثی که امروز در این مسیر مطرح است، بحث امنیت دریانوردی بوده و باید مباحث دو مقوله ایمنی و امنیت جدا از هم دیده شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در موضوع ایمنی دریانوردی عوامل بیرونی از جمله مسائل و تهدیدات نظامی دخالت ندارند و از موضوعات موثر کشتی و همچنین سرنشینان کشتی هستند، اما در بحث امنیت دریانوردی که البته ایمنی دریانوردی را هم تحت تاثیر قرار میدهد، خارج از عوامل موثر در ایمنی دریانوردی است و امروز به دلیل تحولاتی که در منطقه به واسطه جنایتهای ضد بشری رژیم منحوس صهیونیستی ایجاد شده و همچنین حمایتهای برخی از دولتهای غربی از این رژیم خبیث و از سوی دیگر اقدامات و حمایتهایی که یمن در برابر این رژیم منحوس میکند، شاهد وضعیت خاص در دریای سرخ هستیم.
مرزبان گفت: همواره ایران خودش را ملزم به رعایت مسائل ایمنی و امنیتی دریانوردی میداند. البته به طور قطع نیروهای سلحشور نظامی کشورمان هرگونه تجاوزی به کشتیها و آبهای ایران را با قاطعیت پاسخ خواهند داد.