۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

مراسم سنتی بادبان‌کشی در قشم برگزار شد

مراسم سنتی بادبان کشی به عنوان یکی از برنامه‌های جشنواره نوروز دریایی در روستای بندر گوران جزیره جهانی قشم توسط دریانوردان به اجرا درآمد.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۱

مراسم سنتی بادبان‌کشی در قشم برگزار شد

 

به گزارش مانا از بندرعباس، نوروز دریایی به عنوان یکی از آیین‌های کهن بیشتر در بین دریانوردان خلیج فارس و دریای عمان متداول بوده است که امسال، با کمی تأخیر به دلیل هم‌زمانی با ایام محرم برگزار می‌شود.

مراسم سنتی بادبان کشی ابتدا با مدح و ستایش پیامبر و ائمه آغاز می‌شود و در ادامه گروه موسیقی رزیف خوانی هنرنمایی می‌کنند. رزیف جزئی از آیین‌ها و آوا‌های کار در جزایر است.

پس از برگزاری مراسم رزیف خوانی طی آیینی همراه با موسیقی سنتی بادبان کشتی برافراشته می‌شود و ملوانان و تجار بنادر قشم که در گذشته برای داد و ستد به کشور‌های آفریقایی، هند و دیگر کشور‌ها با کشتی‌های بادبانی سفر می‌کردند، پیش از سفر مراسم سنتی بادبان کشی برگزار می‌کردند.

بر‌اساس آنچه پیشکسوتان دریانوردی جزیره قشم معتقدند، مراسم سنتی بادبان کشی نمادی از تجارت دریایی و رونق کشتیرانی در منطقه است.

جشنواره تابستانی «نوروز دریایی» با هدف رونق صنعت گردشگری، خرید، گردش و هیجان در تعطیلات آخر تابستان با مشارکت جامعه محلی و بخش خصوصی از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و تا ۳۱ شهریورماه جاری در جزیره قشم ادامه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار